«میشل عون» رئیس جمهور لبنان صبح امروز (جمعه) در کاخ بعبدا میزبان «دوروتی چیا» سفیر آمریکا در بیروت بود و درباره مذاکرات ترسیم مرز‌های دریایی با رژیم صهیونیستی گفتگو کردند.

سفارت آمریکا پس از این دیدار در بیانیه‌ای درخصوص نتیجه بخش بودن مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرز‌های دریایی ابراز امیدواری کرد.

این سفارت اعلام کرد: امیدواریم طرفین در این مذاکرات به راه حلی که مورد انتظارشان است، دست یابند.

در این بیانیه آمده است: در نشست ۱۴ کتبر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل شد و نشست دوم نمایندگان لبنان و اسرائیل در ۲۸ و ۲۹ اکتبر با میانجیگری آمریکا و میزبانی سازمان ملل انجام شد که انتظار می‌رود به راه حل مورد انتظار طرفین برای این مسئله منجر شود.

سفارت آمریکا اعلام کرد که لبنان و رژیم صهیونیستی برای ادامه مذاکرات در ماه میلادی آینده متعهد شده‌اند.

مذاکرات هیئت لبنانی و صهیونیستی زیر یک سقف در روستای «ناقوره» در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی برگزار شد، اما طرفین به صورت مستقیم با هم مذاکره نداشته و نماینده آمریکا و نیرو‌های سازمان ملل (یونیفل) مذاکرات را هدایت کردند.

منابعی در دفتر ریاست جمهوری لبنان نیز تأکید کردند که هدف از مذاکرات غیر‌مستقیم با تل‌آویو برای ترسیم خطوط مرزی و بازپس‌گیری حقوق این کشور است و این به معنای حرکت به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست.

مرز آبی دو طرف به علت وجود منابع نفت و گاز همواره مورد اختلاف بوده و رژیم صهیونیستی تاکنون مانع از بهره‌برداری لبنان از این منابع شده است.