«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان امروز (پنجشنبه) آخرین تحولات درباره پرونده ترسیم مرزی میان این کشور و رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، بری گفت، توافق آتش‌بس میان لبنان و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۹ امضا شد و «خط آبی» در مرزهای زمینی با نظارت سازمان ملل و بر اساس توافق آوریل ۱۹۹۶ ایجاد شد. به دلیل وجود منابع نفت و گاز در مرزها حدود یک دهه است که از سازمان ملل خواسته شده «خط سفید» در دریا بکشد. چندین آمریکایی در میانجی‌گری‌های این پرونده حضور داشته‌اند، «فردریک هوف» (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳)، «آموس هوکستاین» (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶)، «دیوید ساترفیلد» (۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹) و اخیرا «دیوید شنکر» ( ۲۰۲۰) .

وی افزود، سفر «مایک پامپئو» به لبنان و انجام یک دیدار، این پرونده را پس از آنکه مدتهای طولانی کنار گذاشته شده بود، در ۲۲/۳/۲۰۱۹ به روی میز بازگرداند.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه از یک توافق بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی خبر داد و لبنان برای تعیین چارچوب مذاکرات بر توافق آوریل، قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل، برگزاری نشست‌ها در مقر نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان (الناقوره) و تحت نظارت این سازمان و همزمان بودن ترسیم مرزهای دریایی و زمینی اصرار داشته است.

بری گفت، این توافق بر سر چارچوب توافق ابتدایی است نه نهایی. افسرانی از ارتش و تحت نظارت «میشل عون» رئیس‌جمهور این پرونده را بر عهده دارند و وی پس از این نقشی در پرونده مذکور ایفا نخواهد کرد.

وی افزود، آمریکا می‌داند که لبنان و رژیم صهیونیستی برای مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی آماده‌اند. این مذاکرات در ناقوره در جنوب لبنان و تحت نظارت سازمان ملل انجام خواهد شد.

بری تأکید کرد، لبنان و رژیم صهیونیستی از آمریکا خواسته‌اند که میانجی این مذاکرات باشد و ترسیم مرزهای دریایی را تسهیل کند.

رئیس پارلمان لبنان گفت، زمانی که توافق بر ترسیم مرزهای دریایی صورت بگیرد این توافق مطابق با قوانین بین‌المللی به سازمان ملل سپرده می‌شود.

وی ادامه داد، آمریکا قصد کمک به طرفین در ایجاد فضایی مثبت برای اداره کردن مذاکرات ترسیم مرزی را دارد. رسیدن به توافق چارچوب این مذاکرات حدود یک دهه طول کشید و قبل از توافق‌های عادی‌سازی روابط بود.

رئیس پارلمان لبنان گفت، این توافق در تاریخ ۹/۷/۲۰۲۰ حاصل شده و ارتباطی به تحریم‌های آمریکا از جمله تحریم معاون وی «علی علی حسن» ندارد.

بری گفت، شرکت فرانسوی «توتال» وعده‌هایی برای آغاز عملیات حفاری قبل از پایان سال جاری میلادی را داده و توافق بر سر چارچوب مذاکره به این امر کمک می‌کند.

وی تأکید کرد، توافقی که حاصل شده فقط مربوط به حقوق لبنان است و لاغیر. ملت، دولت و مقاومت لبنان به احدی اجازه نمی‌دهند این کشور را تهدید کند و از حقوق لبنان دفاع خواهد شد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است.