مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در یمن خواهان برقراری آتش بس فوری در این کشور جنگ زده شد.

مارتین گریفیتس روز پنج شنبه اعلام کرد اگرچه شدت درگیری‌ها در یمن فروکش کرده است، اما من بار دیگر درخواست خود برای آتش بس فوری در این کشور را اعلام می‌کنم.

نماینده سازمان ملل افزود شدت نبرد‌ها در مارب کاهش یافته است، اما شرایط در این منطقه ناپایدار است و من خواست خود برای پایان کامل و فوری حملات را تکرار می‌کنم.

این مقام سازمان ملل در خصوص بیانیه مشترک آتش بس گفت مذاکرات برای تهیه پیش نویس اعلامیه مشترک ادامه دارد، اما دو طرف درگیر در یمن هنوز در مورد متن واحدی به توافق نرسیده اند.

گریفیتس افزود: من از طرفین درگیر در یمن می‌خواهم که به درخواست اطمینان از جریان سوخت و کمک‌های بشردوستانه پاسخ مثبت دهند. دیگر طرف‌ها نیز مانند جامعه مدنی یمن، باید در کاهش رنج‌های مردم و ایجاد فضای مناسب برای آشتی سهیم باشند.

گریفیتس شرایط در الحدیده را وخیم اعلام کرد و گفت اوضاع میدانی در الحدیده ناگوار و درگیری‌ها در جنوب این شهر آغاز شده است، که سبب ایجاد بدترین شرایط در این شهر از زمان آخرین توافق شده است.

دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله در مذاکرات صلحی که ۲۲ آذر ۹۷ در استکهلم، پایتخت سوئد انجام شد، به توافق‌هایی درباره استان‌های ساحلی الحدیده و تعز از جمله اجرایی شدن آتش‌بس در الحدیده دست یافتند؛ اما رژیم سعودی و دولت مستعفی یمن همواره آن را نقض می‌کنند. محاصره و تداوم درگیری، موجب شده بیشتر یمنی‌ها محتاج کمک‌های انسانی باشند.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و میلیون‌ها یمنی در آستانه قحطی قرار دارند و طبق اعلام سازمان ملل، یمن بدترین بحران‌های انسانی در جهان را تجربه می‌کند. با وجود تلاش‌های انصارالله یمن برای برقراری صلح، ائتلاف سعودی همچنان اصرار دارد به حملات خود و نیز محاصره این کشور ادامه دهد.

عربستان پس از شش سال از آغاز جنگی همه جانبه که علیه مردم یمن به راه انداخت، نه تنها به اهداف خود دست نیافته، بلکه هزینه‌های زیادی را به اقتصادش تحمیل کرده است.