« محمد علی الحوثی » رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در خصوص تبادل دو اسیر آمریکایی در مقابل ۲۴۰ شهروند یمنی گفت که آمریکایی‌های زندانی در یمن، شهروندان عادی نبودند.

او به روزنامه واشنگتن پست گفت که آمریکایی‌های آزاد شده به علت اقدامات مشکوک در یمن دستگیر شده بودند و اگر آن سه نفر هیچ اقدام غیر قانونی انجام نداده بودند، به هیچ وجه دستگیر نمی‌شدند.

الحوثی در ادامه گفت که دولت ترامپ به طور عامدانه آزادی آن‌ها را تا موعد انتخابات به تأخیر انداخت؛ در حالی که از ماهها پیش بحث تبادل اسری از طرف عمانی‌ها مطرح شده و همان زمان نیز در خصوص ساز و کار تبادل، توافق شده بود.

این مقام یمنی هدف آمریکا از این کار را در وهله اول بدنام کردن مردم یمن و در وهله دوم، استفاده ابزاری برای انتخابات پیش رو بود، تا جایی که تبادل اسری تا امروز به تأخیر افتاد.

روز گذشته (چهارشنبه)  دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که ۲۴۰ شهروند این کشور که با کارشکنی‌ ائتلاف سعودی در عمان مانده و امکان خروج از این کشور را نداشتند، در ازای آزادی دو شهروند آمریکایی و تحویل یک جسد، توانستند به کشور خود بازگردند.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نیز عصر روز چهارشنبه با انتشار خبری نوشت که آمریکایی‌ها در برابر آزادی دو تن از شهروندان خود، به این ۲۴۰ شهروند یمنی اجازه داده‌اند به یمن برگردند.