در واپسین‌ روزهای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و درحالی‌که  کمتر از ۲۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است. رقابت میان دونالد ترامپ و جو بایدن به‌شدت افزایش یافته است. طبق نتایج نظرسنجی روزنامه گاردین ۵۷ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی در آمریکا درصدد رأی به  بایدن هستند و تنها ۴۰درصد قصد رأی‌دادن به رئیس‌جمهوری کنونی کشورشان را دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در مناظره اول، عملکرد مطلوبی نداشت و نظرسنجی‌ها نتایج خوبی را برای او رقم نزد. در این روزها که تعداد توییت‌های ترامپ افزایش پیدا کرده نشان می‌دهد که او برای جبران این عقب‌ماندگی دست به دامن توییتر شده است.

این اختلاف ۱۷ درصدی حاکی از پیشتازی جوبایدن و شانس بیشتر او در میدان انتخابات است. ابتلای ترامپ به کووید ۱۹ موجب تنزل جایگاه وی و کاهش دو سومی رأی‌دهندگان احتمالی شد. مردم آمریکا می‌گوید که ترامپ نتوانسته اقدامات احتیاطی مناسب را به کار بندد. ۶۲ درصد به آنچه‌که او درباره کنترل این ویروس می‌گوید اعتمادی ندارند و با گذشت هشت ماه از شیوع ویروس تنها ۲۱ درصد براین باورند که  ویروس در دولت ترامپ تحت کنترل درآمده است.

 در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با عباس اصلانی، کارشناس مسائل آمریکا پرداختیم.

 پیشتازی جوبایدن در انتخابات آمریکا

عباس اصلانی، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا گفت: پیش‌بینی درباره نتایج انتخابات آمریکا کمی سخت است هرچند که در حال حاضر طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده، شانس پیروزی جو بایدن بیشتر از دونالد ترامپ است. دو نامزد انتخاباتی آمریکا در حال حاضر بر ایالت‌های خاکستری آمریکا متمرکز شده‌اند زیرا وضعیت برای آن‌ها بسیار حساس و تعیین‌کننده می‌باشد.

وی افزود: شرایط دونالد ترامپ پس‌از مناظره اول، بد و شانس پیروزی او بسیار کاهش یافت. از طرفی دیگر ابتلای وی به ویروس کرونا نیز موجب گشت تا موقعیتش دچار تنزل شود. به‌همین‌خاطر درحال‌حاضر همواره درصدد توییت و نشر اخبار مختلف است.

اصلانی تصریح کرد: وضعیت کنونی ترامپ به دلیل دستپاچگی و کاهش شانس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. او در تلاش است تا موقعیت را بهبود ببخشد و خود را پیروز میدان کند.

این پژوهشگر ارشد مطالعات استراتژیک غرب آسیا درباره پیش‌بینی نتایج انتخابات آمریکا اظهار کرد که تجربه انتخابات قبلی آمریکا گواه برآن‌شد تا دیگر به‌راحتی اظهارنظر نکنیم و  منتظر اتفاقات بمانیم.

 احتمال شکل‌گیری تنش‌های سیاسی پس‌از برگزاری انتخابات آمریکا

او بابیان این‌که تاکنون بیش از ۱۵ میلیون رأی در رأی‌گیری زودهنگام انجام شده است، خاطرنشان کرد: تفاوت برگزاری انتخابات آتی آمریکا با گذشته در این است که این انتخابات در زمان شیوع ویروس کرونا و به‌صورت پستی برگزار خواهد شد. در‌گذشته رأی پستی به‌طورعمده به نفع محافظه‌کاران و جمهوری خواهان بود اما درحال‌حاضر کارمندان و افرادی که تمایل به مراجعه حضوری ندارند از آن استفاده می‌کنند.وی همچنین ادامه داد: گمانه‌زنی‌ها بر این است که در شب انتخابات به‌دلیل آن‌که عده‌ای رأی خود را حضوری  و عده‌ای‌دیگر به صورت پستی اعلام می‌کنند، نتایج اعلام‌شده تغییر کند زیرا نتایج حضوری طی یک روز مشخص می‌گردد اما شمارش رأی پستی چندروز تا چند هفته به طول می‌انجامد. همین امر ممکن است هریک را مدعی پیروزی و موجب تنش سیاسی شود.این کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که اگر تنش سیاسی در آمریکا شکل بگیرد به‌طورحتم به دادگاه عالی ارجاع داده خواهد شد و در آن صورت تصمیم نهایی با رأی دادگاه اتخاذ می‌گردد.

اصلانی بیان کرد: طرفداران دو نامزد انتخاباتی حال حاضر آمریکا، از دو طیف مختلف هستند. به ویژه طرفداران دونالد ترامپ که افرادی افراطی و اغلب نژادپرست می‌باشد. بنابراین عدم پیروزی دونالد ترامپ می‌تواند زمینه درگیری را در آمریکا فراهم سازد.او درباره صحبت‌های اخیر ترامپ مبنی‌براین‌که از پیروز میدان انتخابات شود با ایران به توافق می‌رسد گفت: در دوره اول ریاست دونالد ترامپ، او بلافاصله از برجام خارج و تحریم ها را اعمال کرد. ترامپ بر آن بود که ایران را به میز مذاکره برای توافق جدید بکشاند‌ و به‌دلیل‌آن‌که موفق نشد درصدد فروپاشی اقتصاد ایران برآمد. درحال‌حاضر به‌دلیل‌آن‌که اهداف ترامپ محقق نشده است، با صحبت‌های خود قصد دارد شکست خود را کم‌اهمیت تلقی و عنوان کند که این پایان کار نیست.این پژوهشگر ارشد مطالعات استراتژیک  غرب آسیا در پایان گفت‌وگو بابیان اینکه رونمایی از موشک بالستیک نیز موجب خشم ترامپ و تیر خلاصی بر تلاش‌های او بود عنوان کرد: ترامپ، شانس بایدن را با کری خواندن کم تلقی می‌کند و سعی دارد جایگاه خود را بهتر نشان دهد. از طرفی دیگر بایدن مدعی می‌شود که ظرف مدت ۲۰ روز شرایط را بهبود می‌بخشد. این روند حاکی از ادعای پیروزی دو نامزد و احتمال تنش‌های سیاسی بعد ازانتخابات آمریکا خواهد بود.