مدیر فرودگاه بین المللی صنعاء، پایتخت یمن ، بسته ماندن این فرودگاه به دلیل محاصره هوایی یمن از سوی ائتلاف سعودی را موجب مرگ روزانه ۲۵ بیمار یمنی اعلام کرد.

«خالد الشایف» در گفت‌وگو با شبکه المسیره یمن تاکید کرد: جامعه بین المللی برای ایجاد پل هوایی پزشکی و وارد کردن دارو و تجهیزات پزشکی یا انتقال بیماران به خارج از کشور جدیتی ندارد.

وی افزود: حتی ۳۰ نفر از شهروندان یمنی که برای درمان به اردن منتقل شده بودند، امکان بازگشت آنها به یمن  از هفت ماه پیش تاکنون فراهم نشده است.

این مسئول یمنی گفت: هنوز بیش از ۳۰ هزار شهروند یمنی در لیست انتظار برای ایجاد پل هوایی پزشکی و انتقال به خارج و ادامه درمان هستند، زیرا بالغ بر ۳۵۰ هزار شهروند یمنی، دچار بیماری مزمن بوده و امکان درمان آنها در یمن در شرایط محاصره توسط ائتلاف سعودی وجود ندارد و روزانه بیش از ۲۵ نفر از این بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در بهمن ماه گذشته از توافق برای ایجاد یک پل هوایی پزشکی بشردوستانه خبر دادند؛ اما از آن زمان تعداد بسیار اندکی از بیماران یمنی، امکان ادامه درمان در خارج از یمن را پیدا کردند.

این در حالی است که صنعاء بارها از سازمان ملل و شورای امنیت خواسته است با اعمال فشار بر کشورهای عضو ائتلاف سعودی آنها را مجبور کند که طبق توافق‌های پیشین، پل هوایی را ایجاد کرده و فرودگاه بین المللی صنعاء را بدون هیچ پیش شرطی به روی شهروندان یمنی باز کند، زیرا بستن این فرودگاه خلاف قوانین بین الملل است و جلوگیری از سفر شهروندان یمنی برای دریافت خدمات پزشکی و درمان، بر اساس تمام معیارهای حقوقی و انسانی، جنایت است و هیچ توجیه سیاسی ندارد.

مقامات صنعاء تاکید می‌کنند که سازمان ملل مسئول جان همه یمنی‌هایی است که به دلیل ادامه محاصره و تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن طی پنج سال اخیر در وضعیت وخیمی به سر می‌برند.