نیروهای ارتش، رزمندگان کمیته های دفاع مردمی و برخی قبایل یمنی از چند روز قبل عملیات گسترده ای را در محور جنوب غرب استان مارب در بخش های «حریب و رحبه» آغاز کرده اند و خبرها از افزایش سرعت پیشروی ها حکایت دارد.

یک منبع میدانی که از نزدیک تحولات را در استان مارب (قلب یمن) دنبال می کند، گفت: عملیات نیروهای یمنی در این محور با هدف افزایش فشار بر نیروهای ائتلاف سعودی و باز کردن راه برای حرکت سریع تر به سمت شهر مارب در حال انجام است.

این منبع میدانی با بیان این که رزمندگان در تلاش هستند کار عناصر ائتلاف سعودی را در مرکز استان مارب تمام کنند، افزود: آزادی شهر مأرب (مهم ترین پایگاه اشغالی رژیم سعودی) به معنای تکمیل شکست ریاض در یمن است.

اعلام الحربی

به گفته این منبع میدانی، رزمندگان یمنی عملیات را در محور مرکزی و غربی بخش «رحبه» از سمت مناطق و ارتفاعات «المفله، الخریطه، رحبه الکوله، السبیل، کوه الشنقه، العطف، حیدر بن حارز» علیه نیروهای ائتلاف سعودی آغاز کردند.

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی اعلام کرده است، در جریان عملیات در این محورها مناطق مهم و راهبردی از جمله «مظراه، سد مظراه، کوه البعیر، الحمه، کوه الثمر، کوه المراحل، کوه الحوت، کوه الحنف، کوه اللسان، کوه صلیل، کوه ملخ، کوه ایه  و ...» پاکسازی و امن شدند.

به گزارش مشرق، شماری از نیروهای ائتلاف سعودی در جریان آزادی مناطق اشغالی در مناطق مرکزی و غربی بخش «رحبه» کشته و زخمی شدند و تعداد دیگر که جان سالم به در بردند به سمت بخش های «جبل مراد و حریب» متواری شدند.

رزمندگان یمنی در این عملیات بسیار مهم و حساس موفق شدند ۱۵۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی را بازپس بگیرند؛ با پاکسازی های صورت گرفته در مجموع حدود ۸۵ درصد از بخش «رحبه» به کنترل درآمده و تنها مناطق شمال و شمال شرق (هم مرز با بخش های جبل مراد و حریب) در اشغال هستند.

از محور جنوب غرب بخش «حریب» خبر می رسد، پیشروی ها گام به گام ادامه دارد و رزمندگان یمنی موفق شدند منطقه «رحوم» را از اشغال خارج و به کنترل دربیاورند؛ این منطقه مهم در نزدیکی جاده راهبردی سه راه حریب - قانیه (بزرگراه مارب- البیضاء) واقع شده است.

در حال حاضر، رزمندگان از منطقه تازه آزاد شده «رحوم» حدود ۱۳ کیلومتر با سه راه حریب فاصله دارند؛ در صورت سیطره نیروهای یمنی بر این سه راهی مهم و راهبردی، جاده اصلی مارب - سه راه حریب (مارب - شبوه) قطع خواهد شد.

از سویی دیگر، اگر رزمندگان بتوانند خود را به سه راه حریب برسانند نیروهای ائتلاف سعودی در شمال شرق رحبه محاصره خواهند شد و این بخش از لحاظ نظامی آزاد شده به شمار می آید و یک پیروزی مهم دیگر در جنوب غرب استان مارب به ثبت می رسد.

به گفته منابع میدانی مقصد بعدی نیروهای یمنی در محور جنوب غرب بخش «حریب»، منطقه الوشل و کوه های «الاحضان و الضبیعه» است و اگر این نقاط از اشغال خارج شوند یک ضربه مهلک دیگر به نیروهای ائتلاف سعودی وارد می شود.

اعلام الحربی

پیشروی های سریع و خیره کننده رزمندگان یمنی در محور جنوب غرب استان مارب، تمرکز ائتلاف را بر هم زده تا جایی که جنگنده های سعودی در جریان بمباران های گسترده برای کند کردن پیروزی نیروهای یمنی به صورت اشتباهی مواضع نیروهای خود و قبایل متحدشان را هدف قرار دادند.

در جریان این حملات هوایی شماری از عناصر ائتلاف و قبایل کشته و زخمی شدند و خبرها حاکیست نیروهای قبیله «بنی شمس» در بخش «جبل مراد» در اعتراض به ائتلاف مواضع را ترک کردند و از مناطق عقب نشینی کردند که همین مسئله در روند پاکسازی این بخش نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

براساس آخرین اطلاعات یه دست آمده، نیروهای یمنی از محور جنوبی غربی استان مارب (شمال غرب بخش رحبه) با شهر مارب حدود ۳۳ کیلومتر فاصله دارند؛ فاصله رزمندگان از محور غربی (جنوب شرق بخش مدغل) و شمال شرق بخش صرواح با شهر مارب به ترتیب ۱۷ و ۱۸ کیلومتر است.

 حدود ۳۷ درصد از مساحت استان مارب شامل بخش بدبده و حریب القرامش، ۹۷ درصد از بخش مجزر، ۷۰ درصد از بخش صرواح، ۵۵ درصد از بخش مدغل، ۷ درصد از بخش رغوان، ۹۷ درصد بخش ماهلیه، ۱۵ درصد بخش العبدیه، ۸۵ درصد بخش رحبه و ۱۷ درصد بخش حریب» درکنترل رزمندگان یمنی است.