سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه گفت ترکیه و یونان به زودی ممکن است مذاکرات خود را از سربگیرند و تهدید به تحریم ترکیه ازسوی سران اتحادیه اروپا کمکی  در حل این موضوع نخواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری گفت: «در این مرحله وضعیت  برای آغاز مذاکرات بسیار مناسب تر شده و گفت‌وگوها در زمینه عملیات اکتشاف ممکن است دوباره آغاز شود.»

ماه گذشته یونان و ترکیه در آستانه از سرگیری گفت‌وگوهای اکتشافی بودند اما  ترکیه به ناگاه تماس خود را قطع کرد و کشتی تحقیقاتی «اروک ریس» خود را  به آبهای مورد مناقشه در شرق دریای مدیترانه اعزام کرد.

به گزارش رویترز، کالین در بخش دیگر سخنان خود گفت: «تهدیدهای باج خواهانه و تحریم‌های ترکیه نتیجه ای نمی دهد. سیاستمداران اروپایی باید این را بدانند.»

« رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه  نیز شنبه شب در توییتی با اتخاذ لحن ملایم‌تر گفت که ترکیه معتقد است اختلافات از طریق گفت‌وگو حل می شود . اردوغان در این توییت نوشت کهکه به هر دعوت صمیمانه‌ای پاسخ مثبت می‌دهد.

یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

رئیس‌جمهوری ترکیه چندی قبل  نیز در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان ضمن تاکید بر تداوم فعالیت‌های این کشور در شرق مدیترانه، از اروپا خواسته بود موضع منصفانه‌ای درخصوص تنش‌های این منطقه داشته باشد.