در حالی که روث گینسبرگ قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا روز جمعه درگذشته است و دونالد ترامپ و مجلس سنا قصد دارند یک نفر دیگر را جایگزین وی در این پست حساس و مهم کنند ولی باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا با انتخاب جانشین برای گیسنبرگ تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر مخالفت کرده است.

بر اساس این گزارش اوباما از جمهوریخواهان سنا خواست تا به معیارها و استانداردهایی که خودشان در سال 2016 تعیین کردند و حاضر به برگزاری نشست استماع برای بررسی صلاحیت مریک گارلند، فرد معرفی شده از سوی اوباما برای دیوان عالی آمریکا نشدند، پایبند باشند.

اوباما افزود: چهار سال و نیم قبل زمانی که جمهوریخواهان حاضر به برگزاری نشست استماع برای رای گیری درباره مریک گارلند نشدند، این اصل را ایجاد کردند که مجلس سنا نباید افراد جدیدی را برای دیوان عالی آمریکا پیش از سوگند رئیس جمهور جدید، انتخاب کند.

وی تصریح کرد: اصل اساسی قوانین بر این پایه استوار است که قوانین را به طور مداوم و هماهنگ اجرا کنیم نه بر اساس مزایا و منافع سیاسی. اجرای قوانین، مشروعیت دادگاه های ما و کارایی ساختاری دموکراسی ما همه و همه به اصول اساسی بستگی دارد.

مرگ گینسبرگ قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا در فاصله 50 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، می تواند یک چالش بزرگ برای حزب دموکرات و جو بایدن به شمار رود.

حدود یک ساعت پس از آنکه سخنگوی دیوان عالی آمریکا رسما مرگ گینسبرگ را تایید کرد، میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا وعده داد که نشست مجلس سنا را برای رای گیری درباره جانشینی که ترامپ معرفی خواهد کرد، برگزار می کند.

این در حالی است که چارلز شومر رهبر اقلیت مجلس سنای آمریکا گفته است که هر کسی که در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر پیروز شود، باید فرد جانشین گینسبرگ در دیوان عالی آمریکا را معرفی کند.

ترامپ اکنون این فرصت را دارد تا ترکیب قضات دیوان عالی آمریکا را به نفع جمهوریخواهان تغییر دهد. اکنون جمهوریخواهان اکثریت شکننده 5 به 4 در برابر دموکراتها دارند و ترامپ می تواند با انتخاب فرد مورد نظر خود این موازنه قدرت را 6 به 3 تغییر دهد.

ترامپ در چند هفته اخیر لیستی 20 نفره از گزینه‌های مورد نظر خود برای عضویت در دیوان عالی آمریکا انتخاب کرده است که مهمترین آنها عبارتند از « آمی کانی برتت» دفتردار سابق قاضی «اَنتونین گرگوری اسکالیا» که از قضات دیوان عالی ایالات متحده آمریکا بود که در سال 2016 فوت کرد.