«ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا به قضات دستور داده است با طرح شدیدترین مجازات‌ها علیه معترضان به نژادپرستی، آن‌ها را به «ایجاد فتنه» متهم کنند.

روزنامه «گاردین» روز چهارشنبه در این باره نوشت، از طریق چند منبع موثق مطلع شده است که دادستان کل آمریکا چند روز پیش در کنفرانسی تلفنی به قضات سراسر این کشور دستور داده اتهامات فدرال علیه بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر آمریکا تنظیم کنند.

در همین راستا تا کنون بیش از ۲۰۰ فرد بازداشت شده با اتهامات فدرال مواجه هستند که شامل «ایجاد حریق عمدی»، «توهین به مأموران فدرال» و «جرائم مرتبط با حمل سلاح» هستند. ده‌ها نفر از بازداشتی‌هایی که با این اتهامات مواجه شده‌اند، افرادی هستند که در اعتراضات شهر پورتلند به طرزی شدید سرکوب شده اند.

دادستان کل آمریکا همچنین اعلام کرده که قضات می‌توانند اتهام «فتنه‌انگیزی» را علیه بازداشت‌شدگان اعمال کنند که به معنای تلاش برای ایجاد تهدید جدی علیه مقامات دولتی است.

ویلیام بار همچنین پیشنهاد کرده است علیه شهردار «سیاتل» به‌ سبب عدم ممانعت از تشکیل منطقه خودمختار در بخش‌هایی از این شهر، اتهاماتی تنظیم شود.

این اعتراضات که پس از کشته شدن «جورج فلوید» توسط پلیس مینیاپولیس در ماه خرداد بر پا شد تاکنون ادامه داشته و تیراندازی مستقیم پلیس شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین به یک سیاهپوست به نام «جیکوب بلیک» که به فلج شدن وی منجر شد نیز آتش این تظاهرات در پورتلند را شعله‌ورتر کرد.

چند روز پیش نیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر تلویحاً خواستار اعزام نیروی فدرال به شهر پورتلند شد تا اعتراضات این شهر را سرکوب کند.