« عبدالخالق عبدالله» مشاور سابق محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی به هیأت فلسطینی حاضر در اتحادیه عرب حمله کرد.

عبدالله در صفحه توئیتر خود مدعی شد: «هیأت فلسطینی خود را در نشست امروز اتحادیه عرب ، طرد شده دید؛ [نشستی] که در آن طرح فلسطین، ناکام ماند».

توئیت عبدالله

این سیاستمدار اماراتی در ادامه به جای حمایت از آرمان فلسطین ادعا کرد، طرح فلسطین، برای محکوم کردن «توافق صلح اماراتی و اسرائیل بود که ناکام ماند. این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه عرب رخ داد».

وی همچنین مدعی شد که این مسئله به خاطر «بدبختی و ناامیدی سران فاسد و ضعیف فلسطین است که همه دغدغه آنان، باقی ماندن در قدرت است و آخرین دغدغه آنان، آزادسازی فلسطین است».

اتحادیه عرب شامگاه گذشته طرح فلسطین را نپذیرفت. این طرح در مخالفت با عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات بود.

در همین ارتباط، منابع دیپلماتیک گفتند که محور امارات در اتحادیه عرب، مانع از ارائه قطعنامه تشکیلات خودگردان فلسطین در این اتحادیه شده‌ است.

این منابع تأکید کردند، «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» دو روز مانده به نشست اتحادیه عرب تهدید کرده بود که چنانچه قطعنامه طرف فلسطینی رد شود، تشکیلات خودگردان از اتحادیه خارج خواهد شد.

به گفته این منابع، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن، مغرب و سودان مخالف پیش‌نویس قطعنامه تشکیلات خودگردان بودند و امارات اقدام به ارائه پیش‌نویس جایگزین کرد و کشورهای مذکور، با این پیش‌نویس موافقت کردند.

به گفته این منابع، لبنان، عراق، الجزائر و تونس موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال پیش‌نویس طرح امارات اتخاذ کردند ولی سومالی و دولت مستعفی منصور هادی مخالفت خود با این پیش‌نویس امارات را اعلام کردند.

نزدیک به یک ماه از از اعلام توافق عادی‌سازی امارات و رژیم صهیونیستی می‌گذرد و قرار است ابوظبی و تل آویو شش روز دیگر آن را در کاخ سفید به امضا برسانند.

اتحادیه عرب طی این مدت از برگزاری نشست فوق‌العاده برای بررسی و محکومیت این توافق طفره رفت و نهایت در نشست امروز وزیران خارجه این اتحادیه که به صورت وییدو کنفرانس برگزار شد،  بیانیه‌ای در محکومیت این توافق صادر نشد.