شماری از کشورهای عربی در نشست امروز اتحادیه عرب پیش نویس قطعنامه‌ای را که فلسطین علیه عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی ارائه کرده بود، ناکام گذاشتند.

در این پیش نویس آمده است: «توافق سه جانبه امارات، آمریکا و اسرائیل نمی‌تواند به اجماع اعراب در مورد مسئله فلسطین ضربه بزند همان گونه که تصمیم کشورهای عربی را در رد معامله قرن تغییر نمی‌دهد و نمی‌تواند دیدگاه کشورهای عربی مبتنی بر راه حل دو دولتی را تغییر دهد».

به گزارش شبکه خبری فلسطین(PNN)، پیش نویس قطعنامه فلسطین با محتوای توافق سه جانبه آمریکا، امارات و اسرائیل مخالفت می‌کند، زیرا مفاهیم مندرج در این توافق را ضربه به اصول و آرمان‌های فلسطینی می‌داند.

«مهند عکلوک» سفیر فلسطین گفت: «در یکصد و پنجاه و چهارمین نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب به ریاست فلسطین  سه ساعت درباره بندی از پیش نویس قطعنامه فلسطین علیه سازش امارات با اسرائیل بحث شد و ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین هم اصرار داشت که اتحادیه عرب با صدور یک تصمیم یا قطعنامه نقض طرح صلح عربی را محکوم کند.»

عکلوک افزود: «پس از بحث و گفت‌وگوهایی که 3 ساعت به طول انجامید، برخی از کشورهای عربی با درج عبارت محکومیت نقض تصمیم‌های عربی در قطعنامه مخالفت کردند  و بدین ترتیب بند مربوط به توافق سه جانبه امارات، آمریکا و اسرائیل کنار گذاشته شد و به دنبال آن پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از طرف دولت فلسطین هم لغو شد و حاضران به  اتخاذ بقیه تصمیمات سنتی در مورد مسئله فلسطین اکتفا کردند».

«حسام زکی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب هم در این باره تاکید کرد که وزیران خارجه کشورهای عربی پیش نویس قطعنامه فلسطین در محکومیت عادی سازی با اسرائیل را به دلیل عدم دستیابی به توافق ناکام گذاشتند و از همین رو طرف فلسطینی ترجیح داد بیانیه‌ یا تصمیمی صادر نشود که تنها مورد حمایت برخی از کشورهای عربی باشد.

اظهارات «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب در نشست امروز وزیران خارجه این اتحادیه هم حمایت ضمنی او را از رد پیش نویس محکومیت سازش امارات با رژیم صهیونیستی نشان داد.

او بر آنچه حق کشورهای عربی در ترسیم سیاست خارجی متناسب با خودشان خواند تاکید کرد و گفت که بر سر این موضوع اختلافی نیست که هدف اساسی هر کدام از کشورهای اتحادیه عرب درباره مناقشه اعراب و اسرائیل، پایان دادن به اشغالگری و تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

امارات و رژیم صهیونیستی ماه گذشته بر سر عادی سازی روابط با یکدیگر به توافق رسیدند و قرار است هفته آینده این توافق به امضای مقامات ارشد آن‌ها برسد.