دولت آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران در ادامه خصومت با چین  و  به بهانه سرقت اطلاعات علمی چینی‌ها از ایالات متحده، محدودیت‌های تازه‌‌ برای دانشجویان چینی اعمال کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، «چاد والف» سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا   از محدودیت برای ورود  دانشجویان و فارغ التحصیلان چینی برای ورود به این کشور خبر داد. به گفته این مقام آمریکایی، این عمل مرتبط با دانشجویانی است که با راهبرد نظامی چین ارتباط دارند. چاد والف ادعاهای ایالات متحده در مورد اقدامات ناعادلانه تجاری پکن و تلاش‌ها برای سرقت تحقیقات صورت گرفته از سوی ایالات متحده  درباره ویروس کرونا  و بهره‌برداری از مراکز آموزشی را تکرار کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی قبل  ورود  برخی دانشجویان و محققان تحصیلات تکمیلی چین  به آمریکا را ممنوع اعلام کرده بود.  بنابر اعلام وزارت امنیت داخلی آمریکا، دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد چین بیشترین شمار دانشجویان بین المللی را در ایالات متحده تشکیل می‌دهند.

چین چندی قبل  اعلام کرد شهروندان آمریکایی که قصد ورود به این کشور را دارند باید در مبادی ورودی، برگه‌های آزمایش منفی کرونا را  به ماموران چینی نشان دهند.  این طرح شامل مسافران پروازهای مستقیم آمریکا به چین است و  آزمایش منفی کرونا باید 72 ساعت قبل از پرواز صورت گرفته باشد. سفارت  چین در آمریکا در  بیانیه‌ای اعلام کرده از 15 سپتامبر (سه شنبه 25 شهریور) این طرح عملیاتی می‌شود. این اقدام چین تازه ترین محدودیت این کشور علیه آمریکا محسوب می‌شود.