«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان امروز سه‌شنبه، در سیزدهمین روز تظاهرات، استعفای خود و دولت لبنان را اعلام کرد.

الحریری که برای بار دوم از زمان آغاز اعتراض‌ها، برای معترضان سخنرانی کرد، در سخنان کوتاهش گفت، به «بن بست» رسیده و استعفای خود را به «میشل عون» رئیس‌جمهور تقدیم می‌کند. 

نخست‌وزیر لبنان قبل رسیدن به کاخ ریاست جمهوری در توییترش نوشت: من در مسیر کاخ بعبدا هستم تا در پاسخ به بسیاری از لبنانی‌هایی که به خیابان‌ها آمدند، استعفای دولت را تسلیم [رئیس جمهور] کنم. مسئولیت ما و شرکایمان در حیات سیاسی این است که چطور از لبنان محافظت و اقتصاد را سر پا کنیم. فرصتی جدی داریم که نباید هدر رود. استعفایم را در اختیار رئیس جمهور و همه لبنانی‌ها قرار می‌دهم».

الحریری در سخنرانی خود گفت: ملت لبنان از سیزده روز پیش منتظر تصمیمی سیاسی بود که وضعیت کنونی را متوقف کند. تلاش کردم به راهکاری برسم اما به بن بست رسیدم. به کاخ ریاست جمهوری خواهم رفت و استعفایم را تسلیم خواهم کرد».

نخست‌وزیر لبنان ادامه داد: وظیفه ماست که لبنان را حمایت کنیم و مانع رسیدن آتش به آن شویم و همچنین اقتصاد را سر پا کنیم. 

لحظه تسلیم استعفای سعد الحریری به میشل عون (رئیس جمهور)

 

رسانه‌های لبنانی گزارش کردند که معترضان در شهر صیدا با اعلام استعفای سعد الحریری، به شادی پرداختند.

امروز رسانه‌های بسیاری از جمله خبرگزاری «رویترز» و شبکه‌های «الجزیره»، «المیادین» و «الجدید» از قصد سعد الحریری برای استعفا خبر داده بودند و وبگاه «لبنان 24» اعلام کرد، نبیه بری رئیس پارلمان در تلاش است تا سعد را از استعفا منصرف کند.

الحریری هفته گذشته در واکنش به اعتراض‌ها، طرحی موسوم به سند اصلاحات اقتصادی را به هیأت دولت برد، آن را تصویب کرد و پس از تصویب آن با معترضان صحبت کرد. 

او امیدوار بود بتواند مقداری از خشم معترضان را بکاهد اما این سند هیچ تأثیری در روند تظاهرات نداشتند و معترضان همچنان خواستار کناره‌گیری دولت فعلی بودند. 

برخی رسانه‌ها می‌گویند، سعد الحریری پس از استعفا دنبال تشکیل دولت «شایسته‌سالاران» یا «تکنوکرات» است. 

سعد الحریری در صفحه توییتر خود هم نوشت: «من در پاسخ به بسیاری از لبنانی‌ها که به خیابان‌ها آمده‌اند، استعفا کردم».

 

اعتراضات در لبنان در بیست و پنجم مهرماه و پس از آن آغاز شد که دولت بر تنباکو و تماس‌های صوتی برنامه «واتساپ» مالیات وضع کرد.

این دومین استعفای سعد الحریری طی دو سال اخیر است. وی در آبان ماه ۱۳۹۶ نیز  یک هفته پس از سفری غیرمنتظره که به عربستان داشت، در شبکه «العربیه» ظاهر شد و با اعلام استعفایش، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد