دور دوم تظاهرات در شهرهای عراق که از دیروز (جمعه ۲۵ اکتبر) در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز شد، موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان شد.

دور نخست اعتراض‌ها که به دلیل ایام اربعین حسینی و میزبانی عراق از هزاران زائر داخلی و خارجی و پس از توافق میان معترضان و دولت متوقف شد، اول اکتبر آغاز شده بود.

تداوم اجرای مقررات منع آمدوشد در هفت استان

در پی تداوم اعتراض‌های خونین در عراق، نیروهای امنیتی این کشور، مقررات منع آمد و شد را در هفت استان جنوبی اعمال کردند.

پایگاه خبری «المعلومة» به نقل از منابع آگاه محلی نوشت: استان‌های ذی قار (ناصریه)، الدیوانیة (دیوانیه)، المثنى (سماوه)، واسط (کوت)، بابل (حله) و بصره (بصره) و کربلا‌ (کربلا) مشمول این قانون شده‌اند.

 

این منابع تاکید کردند که این تصمیم در پی تحولات اخیر در این استان‌ها و به آتش کشیدن ساختمان‌های دولتی و حزبی در آنها، اتخاذ شده است.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به مقامات محلی اختیار تام در وضع مقررات آمد و شد جزئی یا کلی در مناطق زیر نظرشان داده است. قرار است پارلمان عراق برای بررسی این تحولات، امروز (شنبه ۲۶ اکتبر) جلسه اضطراری تشکیل دهد.

غیررسمی؛ سی کشته و بیش از دو هزار زخمی

کمیساریای حقوق بشر در عراق اعلام کرد که اعتراضات روز جمعه در بغداد و برخی استان‌های جنوبی عراق، ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشته است.

به نوشته «شفق نیوز»، در بیانیه این کمیساریا آمده است، در درگیری میان نیروهای امنیتی و محافظان مقرهای حزبی با تظاهرات‌کنندگان، هشت نفر در بغداد، نُه نفر در میسان، نه نفر در ذی‌قار،  سه نفر در بصره و یک نفر در المثنی کشته شدند و شمار زخمی‌ها به ۲۳۱۲ نفر می‌رسد. 

 

بر اساس این گزارش آمار زخمی‌ها به تفکیک استان‌ها به  این شرح است: استان بغداد: هزار و ۴۹۳ تن - استان ذی‌قار: ۹۰ نفر - استان واسط: ۱۰ نفر - استان المثنی: ۱۵۱ نفر -استان بصره: ۳۰۱ نفر - استان الدیوانیه: ۱۱۲ نفر - استان میسان: ۱۰۵ نفر - استان کربلا: ۵۰ نفر

در این بیانیه ضمن دعوت معترضان به آرامش و برگزاری تظاهرات‌های مسالمت آمیز، آمده است که پنجاه ساختمان دولتی و مقر حزبی در استان‌های الدیوانیة، میسان، واسط، ذی قار، بصره و بابل به آتش کشیده و آسیب دیده‌اند.

واکنش دبیرکل سازمان ملل به اعتراضات عراق

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز دیروز به درگیری نیروهای امنیتی عراق با تظاهرات کنندگان اشاره کرد و از نقض حقوق بشر در این  انتقاد و آن را محکوم کرد.

بازداشت نفوذی مسلح 

به اعلام گروه رسانه‌ای نیروی امنیتی عراق، روز جمعه یک فرد نفوذی در صفوف تظاهرات‌کنندگان دستگیر شد که با خود اسلحه داشت و به سوی هر دو طرف یعنی تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی تیراندازی می‌کند.

در بیانیه این گروه رسانه‌ای آمده است که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی موفق شدند این فرد را در خیابان «سعدون» منتهی به میدان «النصر» بغداد شناسایی و دستگیر کردند و به فرماندهی عملیات بغداد تحویل دادند.

پیش از این نیز یک فرد مسلح در نزدیکی پل «الجمهوریه» بغداد دستگیر شده بود که به سوی نیروی پلیس ضد شورش تیراندازی می‌کرد.

در شبکه‌های اجتماعی نیز یک فیلم دست به دست می‌چرخد که در آن یک فرد مسلح غیر نظامی در حال شلیک به مردم و تظاهرات‌کنندگان است.

شیخ عبدالمهدی الکربلائی نماینده مرجعیت عالی شیعیان در عراق نیز دیروز در خطبه نماز جمعه از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی خواست تا همچنان به مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات‌ خود پایبند باشند و از تعدی به نیروهای امنیتی و ضرر رساندن به اموال عمومی پرهیز کنند زیرا این امر با مسالمت آمیز بودن تظاهرات در تضاد است.

نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلای معلی همچنین درباره نفوذی‌ها در صفوف معترضان هشدار داد و گفت: به کسانی که اهداف پلید دارند، اجازه ندهید در میانتان نفوذ کرده و به نیروهای امنیتی حمله کنند.

هشدار حزب الله عراق به معترضان درباره مزدوران

«حزب الله» عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که باید در قبال مزدوران محور شر آمریکایی-صهیونیستی-سعودی و کسانی که قصد دارند از این تظاهرات بهره‌برداری کنند، هوشیار بود.

حزب الله ضمن تسلیت به مناسبت کشته شدن شماری از معترضان، تأکید کرد که این افراد، علیه گروه تروریستی داعش، مبارزه می‌کردند، ولی افراد نفوذی بین معترضان، آنان را هدف قرار دادند (جزئیات بیشتر).

هشدار استاندار بصره

«اسعد العیدانی» استاندار بصره نیز امروز، از تظاهرات‌کنندگان عراقی خواست تا اجازه ندهند، نفوذی‌ها میان آنها و نیروهای امنیتی، فتنه بیاندازند.

وی طی پستی در «توئیتر» خطاب به مردم بصره گفت: ای فرزندان شریف بصره ..مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات‌ را حفظ کنید زیرا این مسالمت آمیز بودن، منبع قدرت است نه ضعف. از دارایی‌های عمومی نیز حفاظت کنید زیرا آن متعلق به مردم بصره است.

العیدانی در ادامه خواستار همکاری تظاهرات‌کنندگان با نیروهای امنیتی شد.

با خرابکاران بر اساس قانون مبارزه با تروریسم برخورد می‌شود

فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز طی بیانیه‌ای تاکید کرد که  نیروهای امنیتی کشور با نفوذی‌ها و خرابکاران در تظاهرات جاری در عراق بر اساس قانون مبارزه با تروریسم برخورد خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: در حالی که کشور شاهد تظاهرات برای احقاق حق بر اساس قانون اساسی عراق است، برخی در حال سوء استفاده از این تظاهرات‌ هستند و به کشتار شهروندان  و زخمی کردن آنها و آتش‌زدن اموال عمومی و خصوصی و چپاول آنها هستند... لذا نیروهای امنیتی در کلیه بخش‌ها، با این خرابکاران و جنایتکاران با قاطعیت و طبق قانون مبارزه با تروریسم، برخورد خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، چندین اقداماتی، غیر قانونی و جرم است که باید فورا با صورت میدانی با آن برخورد شود.