به گزارش پارس نیوز، 

برخی از رسانه ها با مقایسه روند مذاکرات آمریکا و کره شمالی،‌ پیشنهادات آمریکا را بی شباهت به وعده های این کشور به جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام ندانسته اند.

وزیر خارجه کره شمالی از «پیشنهاد واقع گرایانه» این کشور برای توقف آزمایش‌های هسته ای و موشکی خود در ازای «لغو بخشی از تحریم‌ها» علیه پیونگ یانگ خبر داد.

به گزارش راشاتودی، «ری یانگ هو» وزیر امور خارجه کره شمالی روز پنج شنبه پس از نشست ناموفق «ترامپ- کیم» تصریح کرد که دولت پیونگ یانگ در این نشست دوجانبه یک «پیشنهاد واقع گرایانه» مبتنی بر توقف آزمایش‌های هسته ای و موشکی خود در اِزای لغو بخشی از تحریم‌ها ارائه کرد.

به گفته این دیپلمات بلندپایه کره شمالی، پیونگ یانگ در پیشنهاد مطروحه خود خواستار لغو بخشی از تحریم‌هایی شده بود که «وضعیت اقتصادی این کشور و امکان معاش مردم کره شمالی را با اختلال مواجه می سازد»؛ به ویژه تحریم‌هایی که طی پنج قطعنامه سازمان ملل و در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به تصویب رسیده اند.گفتنی است که در مجموع ۱۱ قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی به تصویب رسیده است.

وزیر خارجه کره شمالی در ادامه گفت که این کشور در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها از سوی آمریکا، تأسیسات فرآوری پلاتونیوم و اورانیوم خود و همچنین مرکز تحقیقات علمی هسته ای «یانگ بیون» را در حضور کارشناسان آمریکایی به طور دائم تعطیل می نماید. با این حال وی افزود که «آمریکا آماده پذیرش این پیشنهاد از طرف کره شمالی نبود».

این مقام بلندپایه دولت کره شمالی همچنین گفت که واشنگتن خواستار «یک اقدام مضاعف» و فراتر از برچیده شدن مرکز هسته ای یانگ بیون شده؛ خواسته ای که از نظر مقامات پیونگ یانگ زیاده از حد و غیرقابل قبول بوده است.

دولت کره شمالی همچنین تضمین‌های کتبی برای توقف دائم آزمایش‌های هسته ای و موشکی دوربرد خود پیشنهاد داده است. وزیر خارجه کره شمالی توضیح داد که پیونگ یانگ خواستار لغو تحریم‌ها شده، زیرا مقامات این کشور احتمال می دهند که آمریکا هنوز آماده ارائه تضمین های امنیتی نیست.

ری در این‌باره گفت: «با آنکه آمریکا پیشنهاد مذاکرات مجدد در آینده رامی دهد، پیشنهاد ما [کره شمالی] هرگز تغییر نخواهد کرد».

از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بعد از دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی که روز پنج شنبه در هانوی-پایتخت ویتنام انجام شد؛ در کنفرانسی خبری گفت: «اوقات بسیار سازنده‌ ای را داشتیم اما به این نتیجه رسیدیم که (در شرایط فعلی) امضای هرگونه توافقی درست نیست».

وی ادامه داد: «کیم جونگ اون یک شخصیت ویژه است و رابطه ما نیز بسیار قوی است».با این حال ترامپ گفت: «اما به دلیل عدم توافق درباره تحریم‎ها، از مذاکره فاصله گرفتیم».وی افزود: «آن‌ها خواستار لغو کامل تحریم‎ها بودند و ما چنین امری را نمی‌پذیرفتیم».

ترامپ همچنین گفت که «کیم جونگ اون تصور خاصی از خلع‎سلاح هسته‎ای دارد که دقیقاً منطبق با نظر آمریکا نیست؛ حال آنکه در مقایسه با گذشته، دیدگاه‎‎ها به مراتب به یکدیگر نزدیک‎تر شده است».

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره روز پنج شنبه بنا به تصمیم وی خاتمه یافت؛ پاسخ داد: «نمی‎خواهم بگویم که این ناشی از تصمیم من بود؛ اما ما به رابطه (دوجانبه) ادامه می‎دهیم». وی همچنین مدعی شد که اگرچه برای امضای توافق اشتیاق داشته، اما بهتر است به جای عجله، کار درست را انجام داد.رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تأکید کرد که کیم جونگ اون با تعطیلی سایت هسته‎ای «یونگ بیون» به شرط لغو کامل تحریم‎ها موافقت کرده؛ حال آنکه این مسئله به مذاق وی خوش نیامده است.وی در پاسخ به این سوال که دیدار آتی با کیم جونگ اون چه زمان خواهد بود؛ گفت: «احتمالاً به زودی، نباید زمان خیلی دوری باشد». ترامپ همچنین گفت که قصدی برای تشدید تحریم‌های کره شمالی ندارد؛ زیرا کیم جونگ اون هم قصدی برای ازسرگیری آزمایش‎های موشکی و هسته‎ای ندارد.