به گزارش پارس نیوز، 

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی تحت عنوان «یک دلیل برای اینکه آمریکا دیگر نمی‌تواند پلیس دنیا باشد: واشنگتن ورشکسته شده است» نوشت: منازعه بر سر بودجه سالانه آمریکا به اوج خود رسیده است و پیامد‌های اختلال عملکرد در واشنگتن از هم اکنون خود را نشان می‌دهد. این بی مسئولیتی‌های مالی بیش از هر چیز دیگر بر برنامه‌های داخلی تاثیر گذاشته است و اثرات آن طی سال‌های آینده احتمالا بر سیاست خارجی و نظامی آمریکا نمایان خواهد شد.

دولت آمریکا هیچ وظیفه‌ای مهم‌تر از دفاع از کشور ندارد. با این همه تامین دفاع مشترک با توجه به وجود اقیانوس‌های عظیم در شرق و غرب و همسایگان صلح طلب در شمال و جنوب، بر اساس قانون اساسی آمریکا کار ساده‌ای است.

امروز تنها روسیه به دلیل زرادخانه موشک‌های هسته‌ای بالستیک می‌تواند حمله‌ای جدی علیه آمریکا صورت دهد. با این همه مسکو انگیزه‌ای برای این کار ندارد، زیرا نتیجه آن فاجعه بار خواهد بود. قدرت نظامی چین نیز رو به گسترش است، ولی هدف آن ممانعت از استیلای واشنگتن بر چین و کشور‌های همسایه تعریف شده است.

خطر حملات تروریستی نیز وجود دارد، ولی این خطر در نتیجه سیاست‌های غلط و ناشیانه آمریکا تشدید می‌شود که برای آمریکا دشمن سازی می‌کند. در هر حال این حملات تهدیدی موجودیتی علیه واشنگتن محسوب نمی‌شوند. شاید بهترین گزینه برای کاهش این خطر، کاهش نظامی گری به ویژه در منطقه خاورمیانه باشد. بنابراین چرا آمریکا در بودجه سال مالی ۲۰۱۹ خود حدود ۷۱۷ میلیارد دلار برای حفظ ارتش، ناوگان‌های دریایی و هوایی خود در سراسر جهان در نظر گرفته است؟ در هر حال هدف دفاع از آمریکا نیست. هدف در واقع حمایت از متحدان، حفظ قدرت نفوذ، دیکته کردن اراده و ترویج ارزش‌های مورد نظر آمریکا است. ممکن است هر یک از این اهداف به نوبه خود ارزشمند باشند، ولی هیچیک به محافظت از تمامیت ارضی آمریکا، مردم، نظام قانون اساسی و رفاه کشور ربط پیدا نمی‌کند.

متاسفانه هزینه‌های حمله خیلی گرانتر از بازدارندگی است. به عبارت دیگر این بودجه به اصطلاح دفاعی تاوانی است که باید به ازای سیاست خارجی تهاجمی آمریکا پرداخته شود. چون هر چه باشد ایفای نقش ژاندارم جهان کاری نیست که مفت و ارزان تمام شود.

اعزام نظامیان آمریکایی به اقصی نقاط جهان برای جنگیدن و مردن کار احمقانه‌ای است. حتی اگر آمریکا زمانی احساس می‌کرد آنقدر ثروتمند است که می‌تواند در هزینه منابع مالی خود چنین دست و دل بازی به خرج دهد باید گفت: آن دوران دیگر سپری شده و پایان یافته است. واشنگتن این روز‌ها اساسا ورشکسته شده است.

سال گذشته حزب جمهوریخواه که زمانی خود را نگهبان خزانه کشور می‌دانست، با استفاده از کنترل خود بر سنا و مجلس نمایندگان به طور همزمان بودجه فدرال را افزایش و مالیات‌ها را کاهش داد. نتیجه این بود که میزان کسری بودجه به ۷۷۹ میلیارد دلار برسد در حالیکه این رقم در سال ماقبل از آن تنها ۱۱۴ میلیارد دلار بود.

متاسفانه آمار و ارقام در این زمینه همچنان سیری صعودی نشان می‌دهد. به پیش بینی دفتر بودجه کنگره بودجه پیشنهادی رئیس‌جمهور در سال ۲۰۱۹ رقم کسری بودجه را تا حدود یک تریلیون دلار افزایش خواهد داد، آن هم در شرایط بدون بروز یک بحران مالی جدید و این رقم در سال ۲۰۲۸ افزایش خواهد یافت و به یک تریلیون و ۵۲۷ میلیارد دلار یا تقریبا دو برابر سطح سال گذشته خواهد رسید. این افزایش دیون با افزایش نرخ بهره همراه خواهد بود و این در شرایطی است جنگ تجاری که رئیس جمهور آمریکا به راه انداخته است پیامد‌های منفی این فرایند را دوچندان خواهد ساخت.

در اینجا باید پرسید در جهان امروز بر سر پنتاگون چه آمده است که این همه پول و زمان صرف ماجراجویی‌های نظامی در اقصی نقاط  جهان می‌کند.

برای برقراری ثبات در هزینه‌های مالی واشنگتن، ضروری است همه برنامه‌ها به ویژه هزینه‌های نظامی مورد بازنگری قرار بگیرد. شعار اول آمریکا آنگونه که رئیس جمهور ادعا می‌کند نباید به معنای نادیده گرفتن نیاز‌ها و حقوق دیگران باشد. بلکه باید بر این موضوع تاکید ورزد که بالاترین وظیفه دولت آمریکا در قبال مردم آن است. شعار اول آمریکا همچنین بدین معناست که توسل به جنگ  با توجه به هزینه‌های سرسام آور و از دست رفتن جان انسان‌ها و مخاطرات و اتلاف منابع مالی، آخرین گزینه‌ای است که باید بدان دست یازید.

هر چه بیشتر آمریکا منتظر اصلاح شیوه و رویکرد‌های خود باقی بماند، ناچار به اعمال تغییرات بزرگتر و مخرب تری خواهد بود.

تصویب کاهش بودجه نظامی در آینده موجب ثبات مالی و کاهش نرخ بهره درازمدت‌تر می‌شود و مردم می‌توانند خود را در داخل با کاهش درآمد‌ها و در خارج با تقسیم بار هزینه‌های دفاعی وفق دهند.