به گزارش پارس نیوز، 

یک استاد دانشگاه صلاح الدین اربیل اعلام کرد : نمی‌توان پروژه آمریکا در اربیل را تنها یک کنسولگری عادی آمریکا تصور کرد، بلکه مرکز بزرگی برای برنامه‌های سیاسی، نظامی و حتی جاسوسی و نظارت بر اعمال و رفتار کشورهای معارض خود در منطقه خواهد بود.

«هلمت غریب» استاد حقوق بین الملل دانشگاه صلاح الدین اربیل در گفتگو با خبرنگار تسنیم در خصوص چرایی ساخت بزرگترین کنسولگری جهان در اربیل از سوی آمریکا گفت: آمریکا در نظر دارد از طریق ساخت این کنسولگری در وهله نخست، جایگاه خود را در عراق تحکیم کند که با توجه به امنیت اقلیم کردستان در مقایسه با دیگر مناطق عراق، این هدف برای واشنگتن قابل تحقق است.

وی در ادامه افزود: آمریکا در قدم بعدی می خواهد برنامه های خود را درباره منطقه به صورت کلی اجرایی کند، زیرا از دید ما این کنسولگری آمریکا جایگزین سفارتخانه بزرگ این کشور در کل منطقه خواهد بود.

هلمت غریب تاکید کرد: مسئولان آمریکایی به این واقعیت رسیده اند که بغداد و دیگر مناطق عراق برای آنها به اندازه اقلیم کردستان مورد اطمینان نیست و برنامه های آنها با وجود مخالفت هایی که در دیگر مناطق عراق علیه آنها در جریان است، به آسانی قابل اجرا نخواهد بود، اما در اربیل شرایط برای اجرایی کردن برنامه های منطقه ای این کشور آسانتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه صلاح الدین اربیل گفت: آمریکا با این اقدام در پی آن است که اقلیم کردستان را به منطقه نفوذ خود در خاورمیانه با هدف رسیدن به اهداف از پیش طراحی شده تبدیل کند. واشنگتن سعی کرده است این پیام را مخابره کند که اقلیم کردستان برای این کشور مهم است و اجازه نفوذ دیگر کشورها را در این منطقه به آسانی نخواهد داد.

هلمت غریب گفت: نمی توان چنین پروژه ای را تنها یک کنسولگری عادی آمریکا تصور کرد که کشورهای دیگر جهان هم دارای نمایندگی های سیاسی در اقلیم کردستان هستند، بلکه مرکز بزرگی برای برنامه های سیاسی، نظامی و حتی جاسوسی و نظارت بر اعمال و رفتار کشورهای معارض خود در منطقه خواهد بود.

وی گفت: فعالیت های مرسوم هر کنسولگری یک سری خدمات ویژه از قبیل صدور ویزا و تسهیلات مربوط به فعالیت های تجاری است، اما آمریکا با این اقدام خواهان تحکیم روابط خود با کردها در درازمدت نیز هست.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه صلاح الدین اربیل تاکید کرد: باید این واقعیت را هم فراموش نکنیم که آمریکا دارای منافع ویژه ای است و فعالیت های این کشور در هر جای از جهان با هدف تحقق این منافع است، هدف این کشور از ساخت این کنسولگری هم در اربیل، رسیدن به منافع سیاسی، نظامی و اطلاعاتی خود است.

به گفته وی، این کنسولگری در سیاست بلندمت آمریکا در منطقه به ویژه در رابطه با ایران و نقش ترکیه در منطقه، مسئله سوریه و کشورهای دیگری که ممکن است مانعی در برابر اهداف منطقه ای این کشور باشند، تاثیرگذار خواهد بود.

هلمت غریب با اشاره به سخنان نخست وزیر حکومت محلی اقلیم کردستان عراق در مراسم کلنگ زنی این پروژه آمریکایی گفت: نچیروان بارزانی اعلام کرده است که ساخت این کنسولگری اقدام مهم و راهبردی در رابطه با هر اقدامی است که ما در آینده پیش رو خواهیم داشت.

وی گفت: اگرچه رفراندوم برگزار شده اقلیم کردستان به اهداف اعلامی خود نرسید اما کردها در هر حالت، رسیدن به استقلال را حق محفوظ خود می دانند و در صورتیکه آمریکا از پروژه کردی در منطقه حمایت کند وجود این کنسولگری در راستای نیل به این هدف تاثیرگذار خواهد بود.