به گزارش پارس نیوز، 

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان امروز (پنجشنبه) تأکید کرد، پیش‌نویس توافق برگزیت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا یک مبنای منصفانه برای خروج منظم این کشور از این اتحادیه دارد و زمانی که منافع مربوط به ماندن به عنوان عضو اتحادیه اروپا مطرح می‌شود، انگلیس نمی‌تواند به صورت گزینشی عمل کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، ماس در پیامی که در صفحه توئیترش منتشر کرد، نوشت: «ما باید هر اقدامی که در توان داریم صورت دهیم تا مانع از وقوع یک برگزیت سخت شویم. اما آنچه مشخص باقی خواهد ماند این است که خروج (از اتحادیه اروپا) به معنای خروج کامل (از این اتحادیه) است و عملکرد گزینشی نمی‌تواند در اینجا وجود داشته باشد.»

وی افزود: «با توافق حاصل شده پای میز مذاکرات، اتحادیه اروپا قبلا مساعدت و همراهی خود با بریتانیا را نشان داده است. این (توافق) حالا یک مبنای منصفانه برای خروجی منظم و سیستماتیک (از اتحادیه اروپا) است».

انگلیس در سال ۱۹۷۳ میلادی به اتحادیه اروپا ملحق شد. در آن زمان این اتحادیه با نام اتحادیه اقتصادی اروپا فعالیت داشت و تعداد اعضایش کمتر از تعداد اعضای فعلی بود.

همه‌پرسی برگزیت، روز ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی (سوم تیرماه سال ۱۳۹۵) برگزار شد. در این همه‌پرسی، مجموعا ۵۱.۹ درصد از رای‌دهندگان خواستار کشورشان از اتحادیه اروپا شدند. ۴۸.۱ درصد هم به ماندن رأی دادند. بیش از سی میلیون نفر در این همه‌پرسی شرکت کرده بودند که به معنای مشارکت ۷۱.۸ درصدی بود.

بریتانیا اولین عضو اتحادیه اروپا است که تصمیم به خروج از آن گرفت. به دلیل همکاری‌های اعضای اتحادیه اروپا در زمینه‌های متعدد، برای خروج یک عضو، باید مذاکراتی میان اعضا برگزار شود تا شرایط جدایی دو طرف بررسی و در نهایت برای دوران بعد از جدایی، توافقی حاصل شود.

چند ماه بعد از همه‌پرسی برگزیت، مذاکرات از ۲۹ مارس سال ۲۰۱۷ (نهم فروردین ۱۳۹۶) با به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون که قواعد خروج یک عضو اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، آغاز شد و از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تاکنون حداقل ماهی یکبار مذاکره میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برگزار شده است.

سرانجام در تاریخ 25 دسامبر (4 آذرماه) سران اروپا پیش‌نویس توافق برگزیت را تصویب کردند و آن را برای تأیید نهایی در پارلمان بریتانیا در اختیار ترزا می قرار دادند اما این روند طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش نرفته و پارلمان انگلیس به دلیل اختلافاتی که در خصوص مفاد این پیش‌نویس در میان قانونگذاران این کشور وجود دارد هنوز آن را تصویب نکرده است.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، دو سال بعد از به جریان افتادن ماده ۵۰ معاهده لیسبون، انگلیس باید از اتحادیه اروپا خارج شود، اما در صورت توافق اعضای اتحادیه، این تاریخ می‌تواند تغییر کند و ضرب‌الاجل برگزیت به تعویق بیافتد.

بعد از روز خروج یعنی ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ (نهم فروردین ۱۳۹۸)، ۲۱ ماه دوره گذار تعیین خواهد شد که به معنای دوره‌‌ای پیش از دوره پسابرگزیت است. در دوره گذار که تا پایان سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید، بریتانیا همچنان در اتحادیه اروپا باقی می‌ماند اما قدرتش محدودتر از قبل خواهد بود.