به گزارش پارس نیوز، 

وزیر خارجه انگلیس در سفر به آلمان ضمن هشدار به اتحادیه اروپا در زمینه سیاست‌های مربوط به برگزیت در برابر انگلیس گفت که امکان دارد که توافق برگزیت با اتحادیه اروپا وجود نداشته باشد

«جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه در جریان سفر به آلمان به منظور دیدار با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود گفت که امکان دارد که توافقی در زمینه برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) میان اتحادیه اروپا و بریتانیا وجود نداشته باشد.

هانت که به تازگی و در پی استعفای «بوریس جانسون» به سمت وزیر خارجه بریتانیا منصوب شده همچنین گفت که اتحادیه اروپا تصور می‌کند که اگر به اندازه کافی صبر کند، بریتانیا از موضع خود چشم‌پوشی می‌کند، اما چنین چیزی رخ نخواهد داد.

وی از اتحادیه اروپا خواست تا رویکرد خود را تعییر دهد.

ماس هم گفت: «ما نمی‌خواهیم که در برگزیت اخلال ایجاد شود بلکه خواستار توافقی در این زمینه هستیم.»

وی گفت که برگزیت برای هر دو طرف پیامدهایی خواهد داشت و تمامی اقدامات باید صورت گیرد تا برگزیتی قانونمد ایجاد شود.

مقامات آلمان و انگلیس همچنین بر همکاری سازنده برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند.

این موضع‌گیری در زمینه برگزیت در شرایطی است که در پی نشست 3 ساعته روز جمعه با 27 نفر از وزرای اروپایی در بروکسل، «میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در زمینه برگزیت، از طرح موردنظر «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا در زمینه روابط بازرگانی لندن پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد.

وی گفت که برخی از اصول در این طرح وجود دارد که به نظر می‌رسد بر خلاف خط مشی شورای اروپا، سران دولت‌ها و کشورها به خصوص در زمینه یکپارچگی آزادی‌ها و بازار ارز واحد است ضمن اینکه شواهد چندانی در مورد تضعیف بازار واحد اروپایی وجود ندارد.

این مقام اروپایی همچنین پیش‌بینی کرده است که برخی از عناصر  در طرح ارائه شده زمینه را برای گفت‌وگوهای سازنده هموار می‌کند. که موضوع توافق تجارت آزاد و تعهد به استانداردهای مشترک و تضمین حقوق اساسی شامل آن می‌شود.

می هفته گذشته گفته بود طرح مورد توافق، ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا را شامل می‌شود و این به معنای ماندن انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا با تعریفی جدید است؛ در این صورت، کالاهای اروپایی برای ورود به انگلیس، نیازی به پرداخت حقوق گمرکی نخواهند داشت و کالاهایی که قصد ورود به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، می‌توانند از انگلیس وارد این قلمرو گمرکی 28 کشوری شوند.

اگر این توافق تجارت آزاد میان انگلیس و اتحادیه اروپا منعقد شود، فقط مسئله عبور و مرور اتباع اتحادیه به انگلیس است که باید بررسی شود؛ البته این مسئله هم اختلاف چندانی با روزهای قبل از برگزیت نخواهد داشت، زیرا در حال حاضر هم انگلیس عضو پیمان «شنگن» نیست و هم اعضای برجسته اتحادیه، توافق دوجانبه لغو روادید با لندن دارند.

می همچنین هشدار داده که ممکن است که پروژه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) اصلا اجرایی نشود. وی با انتشار مطلبی در نشریه «میل آن‌ساندی» گفت به دلیل اقداماتی که قانون‌گذاران به منظور تضعیف طرح او در زمینه برگزیت صورت می‌دهند، احتمالا اصلا برگزیتی وجود نخواهد داشت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم در جریان دیدار روز جمعه  با نخست‌وزیر بریتانیا از طرح موردنظر وی انتقاد کرد. رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «سان» هم گفته بود که در زمینه برگزیت به ترزا می مشاوره داده، اما او نظرات ترامپ را نپذیرفته است.

قرار است که بریتانیا در مارس 2019 اتحادیه اروپا را ترک کند اما این کشور باید حداکثر در ماه اکتبر طرحی در زمینه خروج از اتحادیه اروپا و دوران گذار ارائه دهد.