به گزارش پارس نیوز، 

 

«زلمای خلیل زاد» در گفتگو با رسانه آمریکایی «ستاراندستریپس» به مقامات افغان و افرادی که به تلاش‌های آمریکا در روند صلح افغانستان بی توجه هستند، هشدار داد.

خلیل زاد گفت که مقامات افغان باید از تلاش‌های آمریکا برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان حمایت کنند و به حمایت همیشگی آمریکا از دولت کابل دل نبندند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت پایان جنگ و خشونت در افغانستان گفت که تلاش های آمریکا در روند صلح افغانستان فرصت بی سابقه ای است که باید مورد حمایت بازیگران دخیل در روند صلح افغانستان قرار بگیرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در ادامه گفت که کسانی که در دولت افغانستان تمایلی به پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان با همکاری آمریکا ندارند نباید بر حضور طولانی مدت نظامیان آمریکایی در افغانستان حساب باز کنند.

دولت افغانستان تاکنون به اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور صلح این کشور، واکنشی نشان نداده است.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع این کشور، به تازگی بر  پایان هر چه سریع تر جنگ در افغانستان تاکید کرده‌اند.

دونالد ترامپ چندی پیش با ابراز امیدواری به تامین صلح در افغانستان تاکید کرده بود که مذاکرات قوی با گروه طالبان جریان دارد که بسیاری از آن اطلاع ندارند.

به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که مقام‌های آمریکایی و نمایندگان گروه طالبان در مورد آزادی هزاران عضو طالبان از زندان‌های افغانستان به توافق رسیده اند و این توافق به خاطر اعتمادسازی بین طرفین صورت گرفته است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی  منتشر شده  بود که مقامات آمریکایی و نمایندگان گروه طالبان در مورد ایجاد دولت موقت در افغانستان به توافق رسیده‌اند اما دو طرف این گزارش‌ها را رد کردند.