به گزارش پارس نیوز، 

«پترو پروشنکو» رئیس‌ جمهوری اوکراین امروز دوشنبه قانون خروج این کشور از پیمان دوستی، همکاری و شراکت با روسیه را امضا کرد.

با این اقدام رئیس جمهوری اوکراین، این قانون از اول آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی اجرائی خواهد شد.

این در حالیست که رئیس‌ جمهوری اوکراین دوشنبه ۱۲ آذر ماه لایحه خروج فوری این کشور از پیمان دوستی، همکاری و شراکت با روسیه را به پارلمان این کشور فرستاده بود.

به گزارش تاس، پروشنکو در ۱۷ سپتامبر سال جاری میلادی حکم اولیه خروج از پیمان مودت با روسیه را مطابق با اجرای تصمیم شورای امنیتی و دفاعی اوکراین به امضاء رسانده بود.

مطابق با قانون اوکراین، این سند باید به تصویب پارلمان این کشور و سپس تأئید وی نیز می رسید.

گفتنی است در ۲۶ شهریور ماه سال جاری، پترو پروشنکو رئیس جمهوری اوکراین با صدور دستوری فرایند لغو معاهده دوستی میان این کشور با روسیه را اعلام کرده بود.

بر اساس اعلام وبگاه رئیس جمهوری اوکراین، وی با صدور دستوری اعلام کرد که معاهده دوستی، همکاری و شراکت میان کشورش با روسیه پایان یافته و ملغی می گردد.

در پیام صادره از سوی رئیس جمهوری اوکراین در این خصوص آمده بود: مطابق با تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین، از ۶ سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی پیشنهاد وزارت خارجه درباره پایان دادن به معاهده دوستی با روسیه عطف به تاریخ ۳۱ ماه می سال ۱۹۹۷ میلادی مورد موافقت قرار گرفته است.

این در حالیست که ۲۸ آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی، پروشنکو با صدور دستوری به وزارت خارجه این کشور فرمان داده بود تا بسته ای برای آغاز فرایند پایان دادن به برخی معاهدات را آماده کند.

گفتنی است، جنگنده های روسیه چندی پیش به کشتی های اوکراینی در نزدیکی تنگه «کرچ» در دریای آزوف به دلیل ورود غیرقانونی به آبهای روسیه هشدار داده و تعدادی از خدمه ۳ کشتی متعلق به نیروی دریایی اوکراین را بازداشت کرده بودند.