به گزارش پارس نیوز، 

پس از نشست شورای امنیت که به درخواست اوکراین و با حمایت آمریکا برگزار شد، سفیر فرانسه در سازمان ملل به نمایندگی از انگلیس، آلمان، سوئد، ایتالیا، لهستان، هلند و بلژیک در جمع خبرنگاران بیانیه ای قرائت کرد.

فرانسه و انگلیس دو عضو دائم این شورا هستند اما در پایان سال جاری میلادی، مدت عضویت سوئد و هلند به پایان می رسد و آلمان و بلژیک جایگزین آنها خواهند شد.

ایتالیا و لهستان به دلیل تساوی در آرای ماخوذه، دوره خود را به یکسال تقسیم کردند به گونه ای که در سال 2017 ایتالیا عضویت داشت و در سال 2018 نیز هلند بر این کرسی نشست.

در این بیانیه آمده است: اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی خود را از آنچه که روز گذشته در مرزهای آبی اوکراین روی داد و منجر به مجروح شدن چندتن از ملوانان اوکراینی شد، اعلام می کنند.

این کشورها تاکید کرده اند: هیچ دلیلی برای استفاده از نیروی نظامی روسیه وجود ندارد. این رویداد، پیامد مستقیم تصرف غیرقانونی کریمه از سوی روسیه است که در مارس 2014 روی داد. 

اعضای اروپایی شورای امنیت تصریح کردند: ما قویا از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین بر اساس مرزهای شناخته شده بین المللی حمایت می کنیم؛ می خواهیم که به سرعت تنش کاهش یابد و ملوانان بازداشت شده اوکراینی بدون تاخیر آزاد و توقیف کشتی های آنها نیز برطرف شوند.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: ما تلاش های خود را برای یافتن راه حل صلح آمیز درگیری های شرق اوکراین که شامل کریمه هم می شود، ادامه می دهیم و به طور کامل از ساز و کار نورمندی حمایت می کنیم.

در ابتدای نشست شورای امنیت، درخواست روسیه برای طرح نقض مقررات بین المللی و نادیده گرفتن مرزهای این کشور از سوی اوکراین مطرح شد که نتوانست حد نصاب لازم رای به دست آورد.

پس از آن، نشستی دیگر با درخواست اوکراین و حمایت آمریکا برگزار شد که البته تنها به بیان دیدگاه ها گذشت و نتیجه ای در بر نداشت. 

درگیری روز یکشنبه در دریای آزوف زمانی آغاز شد که روس ها مدعی شدند دو کشتی اوکراینی به همراه یک یدک کش با سرعت بالا در حال ورود به تنگه کرچ (آب های سرزمینی آنها) هستند.

این تنگه دریای سیاه را از دریای آزوف در شمال جدا می کند.

ساعاتی بعد از شورای امنیت روسیه خبر رسید که جنگنده 'کا-52' و 'سوخو-25' روسیه بر فراز 'آزوف' به پرواز درآمدند و دریای آزوف بر روی کشتی های مسافربری بسته و شناورهای اوکراینی نیز توقیف شده اند و روسیه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای اقدامات بی ثبات کننده اوکراین در اطراف کریمه شده است.

در طرف مقابل اوکراینی ها مدعی شدند که شناورهای آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'آزوف' در حرکت بودند و اقدامات تهاجمی طرف روس برخلاف کنوانسیون حقوق دریایی صورت گرفت.

اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این سو، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.