به گزارش پارس نیوز، 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفتگو با رسانه‌های ایتالیایی اعلام کرد اظهارات سیاستمداران آمریکایی علیه تمدید پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی (موسوم به استارت نو) پس از سال ۲۰۲۱ اظهاراتی خطرناک و کوته بینانه است.

لاوروف در گفتگو با خبرگزاری ایتالیایی «اِی جی آی» گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه اکتبر گذشته و به منظور تضمین آزادی اقدامات آمریکا در اعمال نیروی نظامی خود، از تصمیم به خروج از پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد خبر داد.

او افزود: برخی افراد نیز در نظام سیاسی آمریکا در خصوص تمدید پیمان استارت نو که در سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود، ابراز تردید کردند. ما این مکتب فکری را کوته نظرانه و خطرناک می‌دانیم.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: بازگشت به فلسفه حفظ صلح بر اساس مفهوم نابود کردن متقابل و تضمین شده (تسلیحات) با واقعیت‌های قرن بیست و یکم همخوانی ندارد. آیا زمانی که ما بار دیگر به یکدیگر از پشت لوله سلاح‌های هسته‌ای نگاه کنیم، امنیت آمریکا (و سازمان ناتو) و روسیه ارتقا پیدا خواهد کرد؟

بنا به گفته لاوروف، روسیه و آمریکا که مهمترین قدرت‌های هسته‌ای جهان هستند، مسئولیتی خاص در حفظ امنیت جهانی بر دوش دارند.

او گفت: ما میل مقامات عالی آمریکا به شکل دادن دوباره و در حقیقت، حذف رژیم کنونی محدودیت‌های تسلیحات بین المللی را متوجه نمی‌شویم و در خصوص آن احساس خطر می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه افزود: شمار تهدید‌ها و چالش‌هایی که نیازمند تلاش‌های مشترک هر دو کشور است، از مقابله با تروریسم گرفته تا حل بحران‌های منطقه‌ای و مساله آب و هوا، رو به کاهش نیست. مسکو از شکل گیری مشارکت‌ها با واشنگتن، به شیوه‌ای که برای هر دو طرف سودمند است استقبال می‌کند، اما این مشارکت‌ها باید بر اساس اصل احترام متقابل و لحاظ کردن منافع طرف دیگر باشد.

لاوروف گفت: ما اکنون شاهد فهم شرکای آمریکایی نیستیم. ما انتظار داریم عقل سلیم سرانجام در واشنگتن بروز پیدا کند. این شرایط به نفع ملت هر دو کشور روسیه و آمریکا و همچنین به نفع همه جامعه بین المللی خواهد بود.