به گزارش پارس نیوز، 

«شرفان قامشلو» از فرماندهان شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) در واکنش به اعلام چندین باره ترکیه مبنی بر آغاز عملیات در شرق فرات، گفت که در صورت ورود ارتش ترکیه به این منطقه جنگ وسیعی درخواهد گرفت.

او در حین دیدار با هیأتی از ائتلاف آمریکایی ضد داعش، تأکید کرد: اگر ترکیه یک وجب وارد هر منطقه‌ای شود، ما جنگ بزرگی را آغاز می‌کنیم و ورود ترکیه به شرق فرات برای ما حکم مرگ و زندگی را دارد.

این فرمانده نیروهای کرد سوریه با بیان اینکه هیچ کس نمی‌خواهد جنگی با ترکیه در گیرد، تأکید کرد که در صورت حمله ترکیه، همه آماده جنگیدن هستند.

مسئولان ترکیه و اردوغان بارها تهدید کرده‌اند که عملیات مشابه «سپر فرات» و «شاخه زیتون» را در منطقه شرق فرات علیه نیروهای کرد سوریه را آغاز خواهند کرد.

اردوغان در روز جمعه (بیستم مهر) طی سخنرانی در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه افسری در استان «اسپارتا» گفته بود: «انشالله به زودی ما با کمک تکاوران خود، لانه‌های تروریست‌ها در شرق رود فرات را منهدم می‌کنیم».

سه روز پس از سخنان اردوغان، روزنامه «ینی شفق» ترکیه اعلام کرد که نظامیان این کشور تدارکات لازم برای حمله به شرق فرات را انجام داده و آرایش جنگی به خود گرفته‌اند. 

عملیاتی که ترک‌ها از آن در شمال سوریه سخن می‌گویند در صورت انجام سومین عملیات ترکیه در شمال سوریه خواهد بود.

ترکیه به همراه نیروهای هم‌پیمان خود از جمله گروهک «ارتش آزاد سوریه» در جریان عملیات «سپر فرات» ( ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ الی  ۲۹ مارس ۲۰۱۷) که هفت ماه و پنج روز به طول انجامید، در نبرد با داعش شهر «جرابلس» و مناطقی در شمال سوریه را به کنترل خود در آورد و سپس در جریان عملیات «شاخه زیتون» علیه نیروهای کرد، (از تاریخ ۲۰ ژانویه الی ۲۴ مارس ۲۰۱۸) که به مدت دو ماه و چهار روز طول کشید شهر «عفرین» را اشغال کرد. ترکیه تلاش دارد شمال سوریه را به منطقه نفوذ خود تبدیل کند.