به گزارش پارس به نقل از العالم، دیوید ایگناتوس در این یادداشت می نویسد: پیامدهای این جنگ (سوریه) و حوادث منطقه کوبانی در شمال سوریه، نشان دهنده این است که اوضاع از وضعیت کنترل درگیری ها به تشدید درگیری ها تغییر پیدا می کند. این در حالی است که اوباما، توصیفات "گراهام الیسون" محقق دانشگاه هاروارد را برای این جنگ پیشنهاد کرده است: "جنگی محدود، با صبر، آرام و داخلی".

الیسون که یکی از مهم ترین طراحان راهبردی (استراتژیست) در آمریکا به شمار می رود، معتقد است که این روش برای ایالات متحده مناسب است، زیرا به این کشور کمک می کند تا با دشمنی بجنگد که دشمن مستقیمی برایش محسوب نمی شود؛ اما مشکل جنگ های محدود این است که به گواهی تاریخ، اهداف آنها به ندرت محقق می شود.

به نوشته این استراتژیست آمریکایی، کوبانی (عین العرب) باعث شده که درخواست ها برای اعزام نیروی بیشتر به سوریه افزایش یابد. "وقتی تصمیم سازان میان راه کار وارد عمل شدن یا نشدن قرار می گیرند، عموماً راهکار دخالت جزئی را انتخاب می کنند و این انتخاب، غالباً موجب حالتی از گرفتگی و  بازگشت به عقب می باشد، مساله ای که ژنرال ها را به خشم می آورد، زیرا جنگجویان می گویند که اگر وارد نبردی شدی، باید پیروز شوی؛ اما سیاستمداران در اطراف میدان نبرد دست و پا می زنند.

به نوشته واشنگتن پست، الیسون پیشتر نوشته بود "درصورتیکه دوستان و هم پیمانان تو از جمله کسانی باشند که داعش برای آنان تهدید واقعی به شمار می رود، ولی آمادگی خود را برای جنگ، کشته شدن یا مرگ منافع و ارزش هایشان اعلام نکرده اند، پس آمریکایی ها باید این سوال را از خود بپرسند که چرا باید این ماموریت را انجام دهیم؟

" فردريك هاف" دیپلمات آمریکایی سابق که اکنون در شورای آتلانتیک فعالیت می کند، وضعیت خونبار در مرزهای سوریه – ترکیه را بسیار آشفته و ناآرام توصیف کرد که در هر صورت برای آمریکا نفعی دارد.

وی عبارت معروف "استان لورل" و "اولیور هاردی" را به کار می برد و این بدان معناست که اوضاع ناآرام و آشفته است و حتی راه حلی برای آن نمی توان متصور شد که در واقع در آن نفعی برای آمریکا هست، به ویژه اینکه آمریکایی ها و ترک ها که به گمان، هم پیمان یکدیگر هستند، هر یک دیگری را به عدم اتخاذ اقدام مناسب متهم می کند.

وی به اظهارات ژنرال "جرج سی مارشال" که از رهبران نظامی ارشد آمریکا به شمار می رود نیز اشاره کرده که "با مشکل نجنگ، درباره آن تصمیم بگیر".

در این میان ایگناتوس معتقد است که درخصوص اوضاع عراق و سوریه، منطق اقتضا می کند تا مشخصاً نشانه های درگیری ها را که همیشه به آن نیاز هست، مشخص شود. ترکیه هم پیمانی سخت و سرکش، ولی "ضروری" برای آمریکا به نظر می رسد، اما ایستادن در برابر داعش بدون انجام هیچ اقدامی، خطرناک به شمار می رود و نیز راه اندازی جنگ فراگیر راهکار مناسبی نیست، اگر چه حمله آمریکا با دستپاچگی شروع شده باشد، اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.