به گزارش پارس نیوز، 

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته (شنبه) در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید برخی اخبار منتشره مبنی بر اینکه دولت او برای پایان دادن به تنش‌های ایجاد شده میان ترکیه و عربستان، قصد دارد فتح الله گولن، منتقد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به این کشور تحویل دهد، تکذیب کرد.

ترامپ در ادامه با اشاره به آزادی آندرو برانسون، کشیش آمریکایی در ماه گذشته میلادی از سوی ترکیه اعلام کرد: ما روابط خوبی با ترکیه داریم و آمریکا همیشه به دنبال آن است که هر کاری می تواند برای ترکیه انجام دهد. تحویل دادن فتح الله گولن در دست بررسی قرار ندارد.

رئیس جمهور آمریکا این خبر را پس از آن تکذیب کرد که روز پنجشنبه «ان بی سی نیوز» اعلام کرد کاخ سفید از وزارت دادگستری و اف بی آی خواسته است درخواست ترکیه مبنی بر تحویل فتح الله گولن به این کشور را مجددا بررسی کند.

بر اساس این گزارش، تلاش آمریکا برای تحویل دادن گولن به دولت ترکیه به منظور کاهش تنش‌های ایجاد شده میان عربستان سعودی و ترکیه بر سر قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول بوده است.

پس از انتشار این گزارش ان بی سی نیوز، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا هم در گفتگو با رویترز خبر تصمیم گیری درباره استرداد فتح الله گولن در ازای نرمش ترکیه در پرونده خاشقجی را تکذیب و اعلام کرده بود که این وزارتخانه در هیچ مذاکره‌ای درباره تحویل این منتقد ترکیه ای به آنکارا نه دخالت داشته و نه اطلاع دارد. یک مقام کاخ سفید هم در گفتگو با رویترز این خبر را تکذیب کرد.

جمال خاشقجی در تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از سفر به ترکیه در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد. مقامات ترکیه ای پیشتر اعلام کرده بودند که یک تیم سعودی خاشقجی را مورد شکنجه قرار داده و سپس او را به قتل رسانده است. عربستان سعودی پس از حدود دو هفته ابراز بی اطلاعی از کشته شدن خاشقجی، در نهایت مجبور به اعتراف به قتل او شد.