به گزارش پارس نیوز، 

سی مقام دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در نامه ای به کاخ سفید با اعتراف به مسئولیتشان در آغاز دخالت این کشور در جنگ ویرانگر در یمن، خواستار پایان دادن به نقش واشنگتن شدند.

این مقام ها که سوزان رایس مشاور پیشین امنیت ملی، جان برنان رئیس پیشین آژانس مرکزی اطلاعات (سیا) و وندی شرمن معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا نیز در میان آنان هستند، مدعی شدند که هدف دولت اوباما حمایت محدود از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان برای تغییر مسیر درگیری به سمت راه حل سیاسی بوده است.

این مقام ها در این نامه گفتند: ما نمی خواستیم حمایت آمریکا از ائتلاف تبدیل به یک چک سفید امضا شود. اما امروز، با تداوم رشد تلفات غیرنظامیان و در حالی که هیچ دورنمایی برای پایان جنگ وجود ندارد، پرواضح است که همین اتفاق روی داده است.

مقام های پیشین آمریکا با انتقاد از سیاست دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا در قبال جنگ یمن، افزودند: اما دولت ترامپ به جای درس گرفتن از این شکست، حمایت خود را از جنگ طلبی سران سعودی مضاعف کرده و محدودیت هایی را که ما ایجاد کرده بودیم برداشته است.

این نامه دو روز پس از آن علنی می شود که پنتاگون اعلام کرد سوختگیری هوایی برای جنگنده های به کار گرفته شده در یمن را متوقف می کند.

این در حالی است که مقام های عربستان اعلام کرده اند این تصمیم به دلیل افزایش ظرفیت سوختگیری در تاسیسات خود سعودی ها گرفته شده است.

حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی مخالفت نمایندگان هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در کنگره را نیز به دنبال داشته که پس از موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول تشدید شده است.

همچنین انتظار می رود با پیروزی هایی که دمکرات ها در انتخابات کنگره آمریکا در هفته گذشته به دست آوردند، تلاش ها برای قطع حمایت واشنگتن از این جنگ ویرانگر افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت آغاز کردند.

تجاوز عربستان و امارات به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی زیر ساخت های این کشور شده است.