به گزارش پارس نیوز، 

یک روز بعد از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی ضمن انتقاد تند از مواضع عربستان سعودی در قبال قتل «جمال خاشقچی» از ارائه همه فایل‌های صوتی این پرونده به واشنگتن، پاریس و لندن خبر داد، مقام کاخ سفید گفت که روسای جمهور آمریکا و ترکیه درباره قتل این روزنامه‌نگار سعودی رایزنی کردند.

به گزارش رویترز، یک مقام کاخ سفید خبر داد که در حاشیه ضیافت شام شنبه شب به میزبانی «امانوئل ماکرون» در فرانسه، رئیس‌جمهور آمریکا با همتای ترکیه‌ای درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی» صحبت کرده است.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که «دونالد ترامپ» در مراسم شب گذشته در کنار «رجب طیب اردوغان»، «آنگلا مرکل» و رئیس‌جمهور فرانسه نشسته بود.

این مقام ناشناس کاخ سفید اشاره بیشتری به محتوای صحبت‌های روسای جمهور آمریکا و ترکیه نکرد.

رایزنی ترامپ با اردوغان اولین دیدار حضوری او با رئیس‌جمهور ترکیه بعد از قتل خاشقچی بوده است، قتلی که سبب شده مقام‌های ارشد کنگره آمریکا به کاخ سفید برای شدت عمل در قبال ریاض فشار بیاورند اما تاکنون رئیس‌جمهور آمریکا اقدامی در جهت اعمال فشار بر عربستان سعودی انجام نداده است.

رئیس جمهور ترکیه، روز گذشته در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقچی» از عربستان سعودی خواست که «عادلانه» رفتار کند. 

او همچنین از تحویل همه فایل‌های صوتی مرتبط با پرونده خاشقچی به طرف سعودی خبر داد و گفت، این فایل‌ها در اختیار کشورهای دیگری مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز قرار گرفته و «نیازی به معطلی بیشتر» نیست. اردوغان از کارشکنی ریاض نیز گله کرد و گفت «مقامات سعودی دادستان کل عربستان را به ترکیه فرستادند اما او برای ایجاد موانع (در تحقیقات) آمد» (نه کمک به روند تحقیقات).

جمال خاشقچی دهم مهرماه وقتی برای دومین بار طی یک هفته به کنسولگری عربستان سعودی مراجعه کرد تا اسناد ازدواج خود را تکمیل کند، دیگر از کنسولگری خارج نشد و سه روز بعد رسانه‌های ترکیه به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور گفتند که او در کنسولگری کشته شده است. 

پس از آن تحقیقات ترکیه آغاز شد و مقامات ترکیه گفتند خاشقچی در کنسولگری کشته سپس تکه‌تکه شده و دستور قتل او را مقامات عالی‌رتبه سعودی صادر کرده‌اند.