به گزارش پارس نیوز، 

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه سابق آلمان و از اعضای بلند پایه حزب سوسیال دموکرات در حالی که "آنگلا مرکل" گفته است تا پایان این دوره قانونگذاری می خواهد صدر اعظم آلمان باقی بماند اما پایان قریب الوقوع دوران صدر اعظمی وی را پیش بینی کرده است.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه "دی ولت" پیش بینی کرد که دوران صدر اعظمی مرکل سال آینده پایان می یابد و وی از این سمت کناره گیری خواهد کرد. وی همچنین گفت که مرکل حداکثر تا ماه می سال آینده و بعد از انتخابات پارلمان اروپایی آماده است تا مسئولیت خود را واگذار کند.

گابریل در عین حال تصریح کرد که سبزها می توانند به بیمه حیاتی برای آنگلا مرکل تبدیل شوند چرا که مرکل بدون اینکه درباره جانشین وی شفاف سازی شود عقب نشینی نخواهد کرد. اگر سبزها آماده نباشند تا پایان این دوره قانونگذاری در یک ائتلاف جامائیکا تحت یک صدر اعظم جدید وارد شوند مرکل صدر اعظم آلمان باقی خواهد ماند.

مرکل حدود 13 سال است که مقام صدر اعظمی آلمان را بر عهده دارد. این روزها دولت ائتلافی آلمان اصلا شرایط خوبی را ندارد و بر اساس نظرسنجی ها روز به روز از محبوبیت احزاب دولت ائتلافی در این کشور کاسته می شود.

"آنگلا مرکل" در پی ریزش قابل توجه آرا حزب دموکرات مسیحی در دو انتخابات پی در پی ایالتی در این کشور، روز دوشنبه 7 آبان (29 اکتبر) اعلام کرد که در دور بعدی انتخابات راه را برای نیروهای دیگر در حزب خود فراهم می‌کند و از نامزدی مقام صدراعظمی آلمان برای بار پنجم و ریاست حزب دموکرات مسیحی صرف‌نظر خواهد کرد. این دوره قانونگذاری تا پاییز سال 2021 ادامه دارد و مرکل می خواهد تا آن زمان همچنان در سمت صدر اعظمی آلمان باشد.

کناره گیری مرکل با استقبال زیادی از طرف شهروندان و سیاستمداران آلمانی و حتی هم حزبی های مرکل مواجه شد.

به این ترتیب، بیش از یک سال پس از انتخابات پارلمانی دور قبل و شروع کار دولت ائتلافی جدید، مرکل دیگر نتوانست در برابر چالش ها و روند نزولی محبوبیت دولت ائتلافی دوام بیاورد و جدایی خود از دنیای سیاست را اعلام کرد.

دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان آغاز تشکیل، با چالش‌های فراوانی رو به رو بود و بعد از شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا (حزب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) و در نهایت پس از یک دوره طولانی مذاکرات مجدد برای تشکیل ائتلاف بزرگ روی کار آمد.

اما روند طولانی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان ابتدا تاثیر بدی روی محبوبیت این دولت در بین شهروندان گذاشته و اتفاقات و چالش های بعدی هم به تشدید اوضاع دامن زد، به طوری که چهارمین دوره صدر اعظمی مرکل به کام او تلخ شد.

در این شرایط بسیاری از کارشناسان از احتمال برگزاری انتخاب مجدد در آلمان خبر می دهند.

صدر اعظم اسبق آلمان در بخش دیگری از سخنانش انتقاد شدیدی به حزب خود وارد کرده و گفت: حزب سوسیال دموکرات آلمان اغلب مانند یک انجمن رفتار می کند که در آن گروه های کاری فراوان هر کدام اهداف مد نظر خود را دنبال می کنند. هنوز کاملا نامشخص است که حزب سوسیال دموکرات به دنبال چیست؟

گابریل به این مسئله هم اعتقاد ندارد که یک شخصیت رهبری قدرتمند اروپایی بتواند حزب سوسیال دموکرات را از این وضعیت افتضاحی که در آن قرار دارد نجات دهد.

نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب سوسیال دموکرات دربین شهروندان آلمانی به شدت اعتبار و محبوبیت خود را از دست داده و به جایگاه سومین حزب قدرتمند در این کشور سقوط کرده و مرتبا هم از محبوبیت آن کاسته می شود.