به گزارش پارس نیوز، 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد واشنگتن هیچ برنامه‌ای را برای استقرار موشک‌های هسته‌ای جدید در اروپا که مغایر با پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد باشد، ندارد.

او روز گذشته در هنگام ورود به پاریس اعلام کرد آمریکا در آینده نزدیک برنامه‌ای برای استقرار موشک‌های هسته‌ای، که مطابق با پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد نباشد، در اروپا ندارد.

بولتون این موضع را بخشی از ائتلاف بی المللی آمریکا نامید و یادآور شد واشنگتن در این مسئله ارتباط نزدیک با شرکای خود را حفظ خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه  مدعی شد روسیه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد را نقض کرده است و همانند دیگر کشورها از جمله ایران و چین پایبند به این پیمان نیست.

در ماه اکتبر رئیس جمهور آمریکا از تصمیمش برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد به بهانه نقض آن از سوی روسیه خبر داد. کرملین با رد اتهامات واشنگتن در این خصوص هشدار داد مسکو اقداماتی را برای حفظ منافع امنیتی خود در پیش خواهد گرفت.  این پیمان در 8 دسامبر سال 1987 در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید. گورباچف روز پنج شنبه بزرگترین تهدید برای جهان را شروع یک رقابت تسلیحاتی جدید دانست و وعده داد هرکاری را که بتواند برای جلوگیری از آغاز یک جنگ سرد جدید بکار خواهد گرفت. او با استناد به سخنان رونالد ریگان گفت که جنگ هسته‌ای پیروز و برنده‌ نخواهد داشت.

 پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور آمریکا و روسیه را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با برد حدود 300 تا 3 هزار و 400 مایل می‌کند.