به گزارش پارس نیوز، 

فرِد رایان، مدیر اجرایی ارشد و ناشر روزنامه واشنگتن پست، خواستار لغو همه قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی شد.

فرد رایان در مراسم دریافت جایزه بنیاد بین المللی رسانه های زنان سخنرانی خود را به جمال خاشقجی، ستون نویس این روزنامه که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، اختصاص داد.

وی گفت: من سخنانی را درباره روزنامه نگاری آزاد و تحولات آینده آماده کرده بودم، اما به جای آن مایلم از این فرصت برای جلب توجه همگان به یک روزنامه نگار بزرگ استفاده کنم که در اینجا حضور ندارد اما من معتقدم ما باید کاری برای او بکنیم.

رایان در ادامه گفت: سی روز قبل، جمال خاشقجی به سوی یک تله مرگ کشانده شد. او زمانی که وارد یک مرکز دیپلماتیک در ترکیه شده بود، بیرحمانه به دست ماموران حکومت عربستان سعودی به قتل رسید. برخی از این ماموران از اعضای تیم محافظ شخصی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بودند. جمال هیچ کاری نکرده بود که سزاوار این قتل بیرحمانه باشد. او فقط کاری را می کرد که یک روزنامه نگار می کند و آن گفتن حقیقت بود. او حقیقت را درباره خودداری حکومت عربستان از دادن آزادی های اساسی به شهروندان این کشور می گفت. او حقیقت را درباره توخالی بودن برنامه به اصطلاح اصلاحات ولیعهد می گفت. او حقیقت را درباره سرکوبگری حکومت عربستان علیه زنان بیان می کرد. زمانی که بسیار از این سخن گفته می شد که عربستان به زنان اجازه داده است رانندگی کنند، جمال به این اشاره می کرد که بسیاری از فعالان این جنبش شامل زنان و مردان، دستگیر شده اند و همچنان در زندان های عربستان به سر می برند. او در ستون هایی که برای واشنگتن پست می نوشت اسامی زنان و مردان ناراضی را اعلام می کرد تا آرمان آنها به فراموشی سپرده نشود. جمال آثار نویسندگان زن سعودی را ترجمه و حتی تبلیغ می کرد تا کمک کند صدای آنها به حداکثر ممکن از مخاطبان برسد ... بنابراین، حکومت سعودی تصمیم گرفت جمال را برای همیشه ساکت کند.

گاهی اوقات رویدادی که در یک لحظه رخ می دهد، ممکن است پیامدهای فراگیری به دنبال بیاورد و تاثیری ماندگار بر جا بگذارد. مرگ جمال یکی از آن رویدادها بود. حال همه ما، همه کسانی که در این مکان حضور دارند و همه کسانی که به حرفه روزنامه نگاری اشتغال دارند، وظیفه دارند از این حرکت حمایت کنند و ترتیبی دهند که جنایات شنیعی مانند این هرگز دیگر تکرار نشود. ما باید از صدای خود و تریبون خود برای مطالبه حقیقت استفاده کنیم.

مدیر مسئول واشنگتن پست همچنین تأکید کرد: ما نه تنها باید حقیقت را از سعودی ها مطالبه کنیم، بلکه باید از مقامات دولت خودمان نیز حسابرسی کنیم. آنها باید عاملان این جنایت وحشیانه را مسئول بشناسند؛ کاری که تاکنون نکرده اند. وقتی از مقامات دولت ما درباره پیامدهای قتل جمال سوال می شود، آنها اغلب درباره لزوم "متوازن کردن منافعمان در منطقه" سخن می گویند. ماجرای خاشقجی از برخی جنبه ها یک عارضه در روابط راهبردی بسیار مهم تر ما تلقی می شود. اما قتل جمال چیزی بیش از یک عارضه است. این اعدام بیرحمانه و تحت حمایت دولت یک روزنامه نگار بیگناه است. توهین و بی اعتنایی عربستان سعودی به ارزش های ما باید ما را بر آن دارد که ببینیم منافع ما در خاورمیانه و نیز در سرتاسر جهان واقعا چیست. کدام منافع برای آمریکا از حقوق بشر، از آزادی بیان، و توانایی اعتماد کردن به شرکایمان بالاتر است؟ دولت ما بایستی بی درنگ قراردادهای تسلیحاتی با عربستان سعودی را لغو کند. دولت آمریکا باید از قانون مگنیتسکی برای مجازات همه کسانی که در برنامه ریزی، اجرا و مخفی کردن نقشه قتل بیرحمانه جمال مشارکت داشته اند، استفاده کند.

فرِد رایان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: هر روز که می گذرد و با فاش شدن هر دروغ جدیدی که سعودی ها می گویند، آمریکا باید با دقت به ارزیابی روابط ما با پادشاهی عربستان سعودی بپردازد و اطمینان حاصل کند که ما به منافع واقعی خودمان احترام می گذاریم. ما شاهد بودیم که دموکرات ها و جمهوریخواهان در کنگره به دفاع از ارزش های ما برخاستند و این نگرانی ها را ابراز کردند. دولت آمریکا نیز باید حرکت مشابهی از خود نشان دهد.