به گزارش پارس نیوز، 

کمتر از دو روز تا انتخابات میاندوره ای در ایالات متحده باقی مانده است و دو حزب دموکرات و جمهوریخواه همه ظرفیت های خود را در آخرین تعطیلات آخر هفته به کار گرفته اند تا بهترین نتایج و بیشترین آرا را کسب کنند. 

اگرچه انتخاب برخی فرمانداران و مقام های ایالتی و محلی هم در این انتخابات صورت می گیرد اما نتیجه مجالس نمایندگان و سنا از اهمیت ویژه ای هم برای مردم و هم برای ایالات متحده برخوردار است ضمن اینکه در حوزه سیاست خارجی و در تعیین آینده تصمیمات کاخ سفید مهم ارزیابی می شود. 

حزب دموکرات آمریکا بر اساس برآوردها از هم اکنون چشم انداز مثبت و امیدوارانه ای را برای خود ترسیم کرده است و به نظر می رسد با کسب 23 کرسی بیشتر قادر به باز پس گیری کنترل مجلس نمایندگان از حزب رقیب باشد.

بررسی های موسسه «کوک» نشان می دهد که جمهوریخواهان در حدود 45 حوزه انتخابی وضعیت خوبی ندارند و احتمال از دست دادن آرای نامزدهای آن ها در این مناطق زیاد است. بسیاری از این حوزه ها در مناطق حومه ای شهرها قرار دارند ضمن اینکه بیشتر زنان سفیدپوست با تحصیلات دانشگاهی نیز علاقه ای به حمایت از جمهوریخواهان ندارند.

البته شرایط در مجلس سنا اندکی متفاوت و به نفع جمهوریخواهان است. اکنون تعداد کرسی های جمهوریخواهان در این مجلس 51 و دموکرات ها 49 مورد است و دموکرات ها در حوزه های انتخابی نیز شرایط خوبی را ندارند. خوش شانسی جمهوریخواهان از این جهت است که انتخابات میاندوره ای برای تعیین تکلیف یک سوم کرسی های سنا برگزار می شود که سهم دموکرات ها در این تغییرات بیشتر است. از میان حدود 35 کرسی که برای آن ها انتخابات برگزار می شود ممکن است 26 سناتور دموکرات تغییر کنند. این در حالی است که چنین موضوعی تنها ممکن است برای 9 سناتور جمهوریخواه اتفاق بیفتد. 

**استفاده دو حزب از همه ظرفیت های انتخاباتی

در هر صورت حتی اگر دموکرات ها حداقل کنترل مجلس نمایندگان را هم در دست بگیرند ممکن است در روند تحقیقات علیه ترامپ رویکرد سختگیرانه تری را دنبال کنند یا حتی فرایند استیضاح رئیس جمهوری را به خاطر دخالت روسیه در انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری دنبال نمایند. اما در هر شرایطی دموکرات ها برای محکوم کردن ترامپ نیازمند کسب اکثریت در سنا هستند. 

همین مسائل باعث شده است تا رئیس جمهوری ایالات متحده هم شخصا وارد تنور انتخابات شود و تمرکز ویژه ای را بر کرسی های مجلس سنا و حفظ اکثریت جمهوریخواهان در آن داشته باشد. این نکته ای است که حتی در برنامه سفرهای انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا نیز به چشم می خورد. 

در حالی که ترامپ از ماه سپتامبر تاکنون تنها 30 نشست انتخاباتی را برای کمک به جمهوریخواهان برای عبور از بحران برگزار کرد، در چند روز اخیر وی در هشت ایالت 9 سخنرانی انتخاباتی داشته است. 

به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین» دونالد ترامپ برای جلوگیری از پیروزی دموکرات ها در انتخابات همه تلاش خود را بکار می گیرد و در سخنرانی های خود بر موفقیت سیاست های خود به ویژه در موضوع هایی همچون رشد اقتصادی ایالات متحده، کاهش مالیات و قوانین ضدمهاجرتی مانور می دهد.

ترامپ با درک اوضاع خطیری که اکنون به وجود آمده است در چند روز اخیر بر حضور انتخاباتی خود افزوده است. وی در چهار روز تقریبا سرتاسر ایالات متحده را در نوردید تا به جمهوریخواهان برای حفظ کنترل کنگره کمک کند. وی با همین هدف از ویرجینیای غربی و ایندیانا سفر خود را آغاز کرد و پس از جورجیا، تنسی و اوهایو بار دیگر راهی ایندیانا شد و سفر پرترافیک خود را در میسوری به پایان رساند. 

تحلیلگر روزنامه گاردین بر این باور است «جمهوریخواهان هنوز نگران هستند که پایگاه محافظه کاران قادر به کسب آرای کافی نباشد و به همین دلیل اعتقاد تصمیم گیران این حزب آن است که هیچ راهی به جز حضور مستقیم دونالد ترامپ وجود ندارد».

به نوشته تارنمای روزنامه «Irish Times» در حالی که بسیاری از جمهوریخواهان پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 از مخالفان ترامپ بودند و با نامزدی وی در انتخابات موافقت نمی کردند اکنون تغییر نظر داده اند. شرایط برای جمهوریخواهان به گونه ای شده است که این افراد اکنون خود را پشت سر ترامپ قرار داده اند و امیدوار هستند از این طریق جایگاه خود را حفظ کنند. 

شبکه خبری 'سی.ان.ان' نیز در گزارشی مهمترین اهرم انتخاباتی قابل ارائه برای دونالد ترامپ در آخرین تعطیلات پایان هفته پیش از انتخابات میاندوره ای مجلس ارائه گزارشی در زمینه وضعیت اشتغال در ایالات متحده بیان داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا با اعلام خبر بی سابقه ایجاد 250 هزار شغل در ماه اکتبر از رساندن سطح بیکاری به حدود 3.7 درصد به عنوان برگ برنده ای برای خود و جمهوریخواهان در رقابت های انتخاباتی استفاده می کند. وی چندی قبل هم در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود تاکید کرد بر اساس آمار اداره کار ایالات متحده، برای چندمین ماه پیاپی میزان شغل عرضه شده از سوی دولت بیشتر از آمار جویندگان کار بوده است.

به نوشته روزنامه آیریش تایمز با این وجود یکی از اولویت های اصلی استراتژیست های حزب جمهوریخواه آن بوده است که اطمینان پیدا کنند در چند روز مانده به برگزاری انتخابات، دونالد ترامپ موضع مناقشه آمیزی به ویژه در توئیتر به راه نمی اندازد. مخصوصا که این رویکرد در زمینه موضوع زنان به شدت می تواند بحث برانگیز و حساس تر باشد.

در طرف مقابل، دموکرات ها نیز فعال شده اند. شبکه خبری 'سی.ان.ان' در بخشی از تارنمای خبری خود با عنوان «روزشمار انتخابات میاندوره ای مجلس» از حساب ویژه دموکرات ها بر تلاش و محبوبیت باراک اوباما گزارش داد و عنوان داشت با افزایش حملات ترامپ به حزب رقیب، رئیس جمهوری دموکرات قبلی آمریکا نیز کمک های خود به دموکرات ها را شدت بخشیده است. اوباما در میامی و آتلانتا برای انتخاب نامزدهای حزب خود وارد عمل شد و در کمتر از یک روز در این دو شهر در جمع های انتخاباتی سخنرانی کرد. وی در فلوریدا تلاش کرد تا شرایط را برای پیروزی «اندرو گیلوم» به عنوان نخستین فرماندار آفریقایی تبار در این ایالت فراهم سازد.

براساس این گزارش، رقابت دو حزب بسیار نزدیک و سخت شده است و در این مسیر دموکرات ها به اقدامات اوباما امید بسته اند. برخی از مقام های ارشد در این حزب اعتقاد دارند حضور رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده می تواند دموکرات های مردد را برای رای دادن متقاعد سازد ضمن اینکه در انتخاب رای دهندگان مستقل هم تاثیرگذار باشد. 

به اعتقاد مدیر جمعیت سیاسی حامیان حزب دموکرات در فلوریدا در برخی مواقع دموکرات ها نیازمند انگیزه و اطمینان بیشتری هستند. از این رو اکنون لحظه ای مهم است تا پیامی واضح برای آنهایی که در سال 2008 و 2012 به اوباما رای دادند ارسال شود. این اقدامات به این افراد گوشزد می کند زمان آن است تا با تحرک اجتماعی خود بخشی از تاریخ شوند.

برخی رسانه ها و بسیاری از حامیان حزب دموکرات در ایالات متحده، انتخابات میاندوره ای را آزمونی برای تایید یا رد ترامپ ارزیابی می کنند. دموکرات ها البته این تجربه تاریخی را هم پشتوانه خود می بینند که در چند انتخابات میاندوره ای، حزبی که قدرت را در اختیار داشته است موفق عمل نکرده است. اگرچه دموکرات ها از هم اکنون با اطمینان می گویند که موج آبیِ حامیانِ آن ها حداقل در مجلس نمایندگان موفق خواهد شد اما این نگرانی را هم دارند که همچون انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ناگهان شرایط به نفع رقیب تغییر کند.