به گزارش پارس نیوز، 

'فان هونگ دا' (Fan Hong Da) روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: متاسفانه آمریکا همیشه در قبال مسایلی از این دست، استانداردهای دوگانه دارد در برابر متحدان راهبردی خود ضعف و نرمش نشان می دهد اما در برابر کشورهایی که مخالف راهبرد آمریکا هستند سرسخت است و با ابزار تحریم به مقابله با آنها می رود.

او قتل «جمال خاشقچی» را چالش بزرگی برای خاندان آل سعود توصیف کرد و گفت که این قتل مشکلات زیادی برای ریاض پدید آورده است.

به گفته وی خاشقچی به دلیل شایستگی های بالایی که داشت توانست به مدارج بالایی در عربستان برسد و از وضعیت حکومتی آن کشور و مسئولان عربستان اطلاعات زیادی داشت و این برای عربستان همواره یک معضل سیاسی بود.

وی گفت البته این روزنامه نگار هرگز نمی دانست که عربستان در سطوح بالا چه فوت و فن هایی برای مقابله با مخالفانش دارد ولی چون نسبت به امنیت خود احساس نگرانی می کرد، از این کشور راهی آمریکا شد.

این تحلیلگر چینی تصریح کرد اگرچه او می دانست که رفتنش به کنسولگری عربستان در ترکیه می تواند برایش مشکل آفرین باشد اما هرگز تصور نمی کرد که قصد جانش را کرده باشند.

استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه شیامن چین با اشاره به اینکه آل سعود رسما یک تیم را متشکل از بیش از 10 نفر به ترکیه فرستاد تا خاشقچی را از بین ببرند، گفت: این اقدام کاملا برنامه ریزی شده بود.

'فان' قتل این روزنامه نگار مخالف از سوی خاندان سعودی را نشانه یک واقعیت تلخ در دنیا دانست و آن اینکه امروز متاسفانه حقوق بشر به قهقرا رفته است و قتل خاشقچی مصداق یک اقدام کاملا غیرانسانی است.

وی در ارتباط با شفاف سازی ترکیه در این مورد نیز گفت: امروز ترکیه در شرایطی سختی قرار گرفته است ترکیه در زمان حاضر بیشترین سود را از این شرایط می برد و می تواند فشارهای آمریکا را نیز بر خود کاهش دهد اما این حادثه ترکیه را مثل یک رقیب در برابر عربستان قرار داد.

استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه شیامن چین افزود شرایط اکنون به نفع ترکیه است اما با گذشت زمان این موضوع باید مد نظر قرار گیرد که از نگاه سیاستمداران عربستانی، ترکیه برای این کشور یک فاجعه ایجاد کرده است و نفرتی از این کشور در حکومت عربستان برای درازمدت وجود خواهد داشت.

به گفته استاد دانشگاه شیامن چین، آمریکا نمی خواهد مقابل عربستان قرار گیرد این کشور به عربستان برای پیشبرد طرح هایش در خاورمیانه نیاز دارد این رابطه نزدیک برای واشنگتن با اهمیت است و بعید است که حتی قتل این روزنامه نگار مخالف حتی با وجود دلایل متقن بتواند روابط دو کشور را چندان تحت تاثیر قرار دهد.

' جمال خاشقچی' روزنامه نگار عربستانی منتقد و مخالف حکومت آل سعود در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد سرانجام بعد از چند روز پنهانکاری، مقام های دولت ریاض بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است. 

در بیانیه دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد وی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.

پس از اعتراف به قتل خاشقچی، برخی رسانه های ترکیه با طرح این پرسش که 'جسد خاشقچی کجاست؟' خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقام های ریاض شدند.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که نزدیکان 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.