به گزارش پارس نیوز، 

متیس در جمع خبرنگارانی که با وی به پراگ سفر می کردند، گفت: با الجبیر در جریان کنفرانسی در بحرین دیدار و در مورد این مساله گفت و گو کردیم. موضوع مورد بحث ما، لزوم انجام تحقیقات شفاف و کامل در مورد این پرونده بود و وزیر خارجه عربستان بدون هیچ قید و شرطی با این درخواست موافقت کرد.

قتل 'جمال خاشقچی' ستون نویس روزنامه واشنگتن پست به بحرانی برای عربستان تبدیل شده و متحدان ریاض را به واکنش در مورد این مساله وا داشته است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفته است که می خواهد ابعاد مختلف این پرونده را بررسی کند. وی در عین حال بر نقش ریاض به عنوان متحد آمریکا در برابر ایران و همچنین به عنوان خریدار بزرگ سلاح آمریکا تاکید کرده است. 

از سویی، دادستان کل عربستان، قتل خاشقچی را تعمدی خوانده است. این سخنان با بیانیه های رسمی قبلی عربستان مبنی بر اینکه خاشقچی در جریان درگیری در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است، مغایرت دارد.

'عادل الجبیر' روز شنبه در نشست امنیتی بحرین گفت که روابط ریاض با واشنگتن، روابطی محکم است. وی همچنین توجه رسانه ها به قتل خاشقچی را مساله احساسی برشمرد. 

وزیر دفاع آمریکا نیز در همان نشست تاکید کرد که قتل این روزنامه نگار، ثبات خاورمیانه را تضعیف می کند و واشنگتن تمهیدات بیشتری را در برابر افراد مسئول این قتل به کار می گیرد. 

پیش تر در ماه جاری، «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا با پادشاه عربستان و ولیعهد سعودی دیدار و در مورد این پرونده گفت و گو کرد. 

واشنگتن از اقداماتی چون لغو ویزای 12 شهروند سعودی یا فاقد شرایط خواندن این افراد برای اخذ ویزای آمریکا در واکنش به قتل خاشقچی خبر داده است. 

متیس در عین حال در مورد احتمال کاهش حمایت واشنگتن از ائتلاف عربی در یمن گفت: ما به دفاع از پادشاهی عربستان ادامه می دهیم. 

عربستان در تلاش است دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن را به قدرت بازگرداند. آمریکا و دیگر قدرت های غربی، ائتلاف عربی را حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی می کنند و سوخت لازم برای انجام حملات نظامی را در اختیار هواپیماهای این ائتلاف قرار می دهند.