به گزارش پارس نیوز، 

الشرق در گزارش خود افزود : سه سال خدمت 'عادل الجبیر' ، کسی که سابقه دیپلماتیک در ایالات متحده دارد ، با طوفان های شدید و ناکامی عربستان در پرونده های مختلف همراه بوده است . از جنگ یمن گرفته تا قطع روابط با ایران ، شکست در سوریه ، تصویب قانون ضد سعودی 'جاستا' در آمریکا و در جدیدترین آن پرونده قتل جمال خاشقچی ، همگی عواملی است که روابط خارجی ریاض با جامعه جهانی را با تنش روبرو کرده است .

الشرق اضافه کرد : در مورد رسوایی قتل جمال خاشقچی با وجودی که عادل الجبیر مسئولیت مهمی و حساسی را در اختیار دارد 18 روز سکوت کرد و تنها یک یا دو بار اظهار نظر کرد که سخنان او بی محتوا بود.

منابع مطلع می گویند : این عوامل موجب شده تا پادشاه سعودی در تغییراتی که قرار است در مناصب حکومتی داشته باشد جای عادل الجبیر را با 'خالد بن سلمان' فرزند خود که سفیر عربستان در واشنگتن هم بود عوض کند هر چند که از خالد به عنوان جانشین 'محمد بن سلمان' ولیعهد کنونی هم نام برده می شود.

روزنامه قطری با بیان اینکه این تصمیم با حمایت آمریکا انجام می شود ، اضافه کرد که سعودی های می خواهند فردی را جایگزین عادل الجبیر کنند که مانند 'سعود الفیصل' وزیر خارجه فقید این کشور دارای دیدگاه و نظر در خصوص مسایل دیپلماتیک باشد. در حالیکه الجبیر نقش خود را به بیان سخنرانی های رسمی و انجام گفت وگوهای رسانه ای محدود کرده است.

الشرق در ادامه نوشت : به عقیده بسیاری یکی از دلایل ضعف الجبیر برای انجام وظیفه اش خارج بودن او از خاندان سلطنتی است و همین امر موجب شده است میزان تعامل با وی در مقایسه با شخصی که از خاندان سلطنتی است متفاوت باشد.

از سوی دیگر مواضع الجبیر محدود به دستورات پادشاه و در شرایط کنونی ولیعهد سعودی است و او نمی تواند رفتار مستقلی از خود نشان دهد.

الشرق در ادامه به نقل از 'خلیل جهشان' مدیر مرکز عربی در واشنگتن می نویسد : بعد از رسوایی قتل خاشقچی وزارت خارجه عربستان مسئولیت بزرگی برای بازگرداندن اعتبار از دست رفته دارد و این مسئله به شجاعت بالا نیازمند است در حالیکه اکنون نشانه هایی از نارضایتی داخلی و خارجی نسبت به مدیریت وزارت خارجه وجود دارد.

جهشان می گوید : آنچه در گذشته در سیاست خارجی عربستان رخ داده است ، جابجایی در وزارت خارجه را ضروری کرده است .

مدیر مرکز عربی واشنگتن در مورد انتصاب خالد بن سلمان سفیر سعودی ها در واشنگتن به عنوان وزیر خارجه جدید هم گفت : اخباری که از اطلاع قبلی خالد از قتل خاشقچی منتشر شد به شدت چهره او را در آمریکا تخریب کرده است .

جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.

ناظران امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد جوان از اتهام قتل است.

دخالت دولت سعودی در ترور این روزنامه نگار مخالف بن سلمان با واکنش شدید جهانی روبرو شده است . دهها نفر از اقتصاددانان ، بازرگانان ، تجار ، سیاسیون و حتی رسانه های غربی به همین دلیل، شرکت در همایش اقتصادی ریاض موسوم به 'داووس صحرا' را تحریم کردند.

این نشست از 23 تا 25 اکتبر ( 1 تا 3 آبان) در حالی برگزار شد که دولت سعودی ناچار شد با تغییر فهرست مدعوین ، شماری از روسای دولتهای آسیایی و آفریقایی را برای پر کردن صندلی های این نشست دعوت کند.