به گزارش پارس نیوز، 

به رغم اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، که طی آن از هیات حاکمه سعودی به دلیل جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد انتقاد کرده است، شاهزاده «هشام» پسر عمومی پادشاه مغرب در گفت‌وگو با روزنامه الکترونیکی «الکونودینال» اسپانیا ابراز عقیده کرده که ترامپ در تلاش برای رهانیدن «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی از این وضعیت بحرانی است که او و بقایش در قدرت را تهدید می‌کند، این در حالی‌ست که مراکز قدرت پنهان در آمریکا بر عکس این وضعیت را می‌خواهند و در صدد رهایی از بن‌سلمان و جست‌وجو برای انتخاب ولیعهدی جدید هستند.

محافل سیاسی و رسانه‌ای در ایالات متحده همچنان ابعاد و جزئیات جنایت وحشتناک افسران سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول در روز دوم اکتبر را تعقیب می‌کنند؛ این حادثه بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که در نوامبر آینده برگزار می‌شود سایه انداخته است. قانون‌گذاران و فرهیختگان در آمریکا بر لزوم مجازات عربستان سعودی و توقف فروش سلاح به این کشور تأکید می‌کنند و بر نقش محمد بن‌سلمان در این جنایت متمرکز هستند.

این روایت شاهزاده مغربی با این موضع آمریکایی‌ها سازگاری دارد و ثابت می‌کند که عملیاتی مانند ترور خاشقجی در کنسولگری سعودی بدون مجوز مقام‌های ارشد این رژیم غیرممکن است ولی «سلمان بن‌عبدالعزیز» از این جنایت تبرئه شده است چرا که چیزی از حوادث اطرافش نمی‌داند و در اتهام‌زنی علیه ولیعهد محمد بن‌سلمان باز است.

دیگر در معرفی کردن محمد بن‌سلمان به عنوان «مستبد»، آن هم به دلیل موج خشونت و سرکوبی که بر جامعه سعودی حاکم شده است، جای تردیدی نمانده. او «محمد بن‌نایف» ولیعهد برکنار شده را در حبس خانگی قرار داده است و ده‌ها تن از شاهزاده‌ها از جمله «ولید بن‌طلال» را در هتل «ریترز کارلتون» محبوس کرده بود.

این شاهزاده مغربی با اشاره به تناقض در مواضع دولت آمریکا به دلیل بحران خاشقجی، می‌گوید: «کاخ سفید به ماجراجویی‌های سیاسی و نظامی بن‌سلمان مانند محاصره قطر، جنگ در یمن و بازداشت شاهزاده‌ها چراغ سبز نشان داده است؛ چرا که دولت آمریکا او را به عنوان بهترین نیرو علیه ایران در منطقه می‌داند.»

شاهزاده هشام، که تحلیلگر روابط عربی- سعودی است، در ادامه گفت: «ولیعهد سعودی اینگ در موقعیتی دشوار قرار دارد. ترامپ برای نجات او اقدام می‌کند ولی مراکز قدرت پنهان در ایالات متحده خواهان جایگزینی برای او در قدرت هستند. حتی اگر طوفان (بحران خاشقجی) فروکش کند موقعیت ولیعهد بعد از این جنایت، شکننده خواهد بود و توانایی رهبری منطقه را نخواهد داشت.»

این تحلیلگر سیاسی گفت: «ائتلافی، که عربستان سعودی، مصر، بحریم و امارات متحده علیه ایران و قطر تشکیل داد است دیگر پایدار نیست. باید منتظر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ماند و منتظر شد که آیا اکثریت دموکرات‌ها در ایالات متحده فشارها علیه رهبری سعودی را افزایش خواهند داد یا خیر.»

طبق این گزارش، عربستان سعودی، شنبه پس از دو هفته اعلام کرد که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول بر اثر درگیری فیزیکی کشته شده است. طبق اطلاعیه حکومت عربستان سعودی، 18 نفر در این رابطه بازداشت شده و شماری از مقامات امنیتی عربستان از سمت‌های خود برکنار شده‌اند.