به گزارش پارس نیوز، 

برنی سندرز –سناتور ایالت ورمونت آمریکا- در گزارشی در نیویورک تایمز نوشت: ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار واشنگتن پست که مخالف رژیم سعودی بود به ما نشان داد باید ارتباطمان با عربستان را بازتعریف کنیم و به ریاض نشان دهیم که نباید به نقض حقوق بشر ادامه دهد. ما می‌توانیم از قطع حمایتمان از عربستان در جنگ یمن آغاز کنیم. این جنگ نه تنها به بحران بشری در یمن منجر شده است، دخالت آمریکا در آن هم بدون اجازه کنگره صورت گرفته و غیرقانونی است.

ائتلاف عربستان و امارات در مارس ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون هزاران غیرنظامی کشته شده اند و تعداد بیشتری هم آواره شده اند. میلیون‌ها نفر هم در معرض بدترین قحطی ۱۰۰ سال گذشته هستند. به گفته سازمان ملل این جنگ زمینه را برای رشد گروه‌های افراطی مانند القاعده و داعش فراهم کرده است.

سندرز در ادامه نوشت آمریکا عمیقا در این جنگ دخیل است. ما بمب‌هایمان را در اختیار عربستان قرار می‌دهیم و به جنگنده‌هایشان سوخت‌رسانی می‌کنیم تا این بمب‌ها را بر سر مردم بریزند، ما همچنین به ائتلاف سعودی کمک اطلاعاتی می‌کنیم.

غیرنظامیان زیادی با بمب‌های آمریکا در یمن هدف گرفته شده‌اند که یکی از نمونه‌های اخیر آن بمباران اتوبوس دانش آموزان یمنی بود و به کشته شدن ده‌ها کودک و زخمی شدن تعداد زیادی منجر شد. سی ان ان در گزارشی به مدارکی که اثبات می‌کند سلاح‌های آمریکایی برای حمله به غیرنظامیان یمنی استفاده شده، پرداخته است.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در پاسخ به نگرانی‌های کنگره در این باره به این نهاد تضمین داد که عربستان و امارات برای کاهش تلفات غیرنظامیان تمام تلاششان را می‌کنند. اما اطالاعات به دست آمده این ادعا را رد می‌کند. براساس اطلاعات گروه نظارتی مستقل «پروژه آماری یمن» بیش از ۳۰ درصد مواضع ائتلاف سعودی بین مارس ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۸ غیرنظامی بوده اند. براساس آمار‌های به دست آمده از یک پروژه دیگر، کشتار غیرنظامیان در منطقه‌ای از یمن در تابستان بیش از ۱۶۰ درصد نسبت به اوایل سال جاری افزایش داشته است.

چند روز پس از تضمین عملکرد ائتلاف سعودی از سوی پمپئو، وال استریت ژورنال نوشت او به متخصصان نظامی و منطقه‌ای وزارت خارجه بی‌توجه بوده است و چون تایید نکردن عملکرد عربستان در یمن، فروش سلاح به ریاض و ابوظبی را به خطر می‌انداخت، پمپئو به کنگره تضمین داد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم زمانیکه درباره قتل خاشقجی از او پرسیده شد همین رویکرد را داشت و گفت: سعودی‌ها ۱۱۰ میلیارد دلار تجهیزات نظامی از آمریکا می‌خرند.

سندرز در ادامه نوشت دولت با اغراق درباره حمایت ایران از انصارالله دخالت ما در جنگ یمن را توجیه می‌کند. این جنگ همان مسئله‌ای را ایجاد می‌کند که دولت ترامپ ادعا می‌کند قصد حل آن را دارد.

جنگ یمن فاجعه‌ای اخلاقی و استراتژیک برای آمریکاست

سندرز در ادامه می‌نویسد این جنگ حتی تلاش برای مقابله با خشونت افراطی‌ها را تضعیف می‌کند. گزارش وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد تنش‌های نیرو‌های تحت فرماندهی عربستان و انصارالله به القاعده و شاخه داعش در یمن فرصت داده گسترش یابند.گذشته از تمام این‌ها این کنگره است که باید مجوز جنگ را منتشر کند نه رئیس جمهور. من و دو نفر از همکارانم، چون این جنگ را فاجعه اخلاقی و استراتژیک برای آمریکا می‌دانیم قطعنامه مشترکی را برای خروج کشور از جنگ عربستان در یمن ارائه دادیم. اما سنا با آراء ۵۵ به ۴۴ رسیدگی به آن را به تعویق انداخت. از همان زمان همدستی ما در این بحران بیشتر و بدتر شده است.