به گزارش پارس نیوز، 

دادستان کل عربستان اعلام کرد «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودیها در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است.

وی در بیانیه ای ضمن تایید خبر کشته شدن خاشقجی اعلام کرد در روز دوم اکتبر خاشقجی با مردی در داخل کنسولگری سعودی ها ملاقات کرده که در حین آن درگیری رخ داده و این روزنامه نگار به قتل رسیده است.

دادستان کل اعلام کرده افراد مظنون برای گفتگو درباره احتمال بازگرداندن خاشقجی به عربستان به استانبول رفته بودند.

در گفتگوی خبرگزاری مهر با «حقی اویغور» قائم مقام مرکز مطالعات ایران در آنکارا، ابعاد مختلف پرونده خاشقجی و همچنین مسأله آزادی کشیش امریکایی در هفته گذشته از سوی ترکیه مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می آید.

*اطلاعیه اخیرعربستان سعودی در مورد قتل خاشقجی را چگونه تحلیل می کنید و از نظر شما آیا می توان به این ادعاها اعتماد کرد؟

این اطلاعیه نه تنها افکار عمومی جهان را آرام نخواهد کرد بلکه بر خلاف اهدافی که در پی آن است باعث خواهد شد فشارهای جهانی برای مشخص شدن عاملان اصلی این واقعه نیز افزایش یابد.

چیزی که مشخص است اینست که تمامی تلاش های عربستان طی دوسال اخیر در جهت بهبود جایگاه این کشور نزد افکار عمومی جهانی بی نتیجه شده است.

پس از این نیز آینده سیاسی محمد بن سلمان که یکی از متهمان ردیف اول این پرونده می باشد بیش از پیش مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

این مسأله همچنین می تواند باعث شود ملک سلمان که مدت هاست در عرصه سیاست چندان فعال نبوده بخاطر حفظ آینده حکومتش فعالیت های پسرش را محدود کند.

*پلیس ترکیه چه مدارکی مبنی بر دست داشتن کنسولگری عربستان در قتل خاشقجی در دست دارد؟

بدلیل اینکه فعلا اطلاعیه رسمی و موثقی در این مورد منتشر نشده به درستی نمی دانیم چه مدارکی بدست آمده است.

با این وجود فایل های صوتی و به احتمال زیاد ویدیویی که بدست رسانه ها افتاده نشان می دهد نمونه های دی ان ای و همچنین خون مقتول کشف شده است.

*آیا این احتمال وجود دارد که قضیه خاشقجی در پیچ و خم آنچه تحقیقات نامیده می شود عملا به فراموشی سپرده شود؟

پس از تمامی اتفاقات اخیر، فراموش کردن این جریان دیگر غیر ممکن است. شاید هم عربستان سعودی برای منحرف کردن اتهاماتی که بسوی این کشور نشانه رفته اند بدنبال قربانی می گردد.

*به نظر شما آیا سفر اردوغان به آمریکا با هدف حضور در مجمع عمومی سازمان ملل ارتباطی با آزادی راهب آمریکایی برانسون داشته است؟

سفر به نیویورک و حضور در صحن سازمان ملل یک ملاقات کاملا عادی است و به همین دلیل تصور نمی کنم این موضوع ارتباطی با قضیه برانسون داشته باشد.

*آزادی برانسون چه تاثیری بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت با توجه به اینکه آنکارا در این زمینه در ماه های اخیر با مشکلات فراوانی روبرو شده است؟

اقتصاد ترکیه با نتایج بسیار مثبتی روبرو خواهد شد. از همین ابتدای کار نیز ارزش لیر ترکیه به شکل چشمگیری در حال افزایش است و علاوه بر این بسیاری از شرکت های آمریکایی برای از سر گرفتن فعالیت های خود اعلام آمادگی کردند.

*حل و فصل شدن مسأله برانسون آینده روابط ترکیه و آمریکا را به چه مسیری سوق خواهد داد؟

به نظر من روابط فیمابین بطور نسبی بهبود خواهد یافت با این حال این مسأله بیشتر به روابط آمریکا با گروه های تروریستی بستگی دارد، یعنی اگر واشنگتن حمایت های خود از گروه هایی مانند «فتو» و «ی پ گ» ادامه دهد در میان مدت احتمالا با بحران های جدیدی روبرو خواهیم شد.

همزمان با این مسأله، سیاست های تحریمی که با هدف تهدید برعلیه ترکیه بکار گرفته می شود نیز باید پایان یابد.