به گزارش پارس نیوز، 

«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر اسبق کشورمان در افغانستان در تشریح آخرین وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی افغانستان در حالی برگزار می‌شود که همچنان مسائل امنیتی و مخاطرات آن به قوت خود باقیست. واقعیت این است که بخشی از کشور از کنترل دولت خارج است و مابقی مناطقی که نیروهای دولتی در آن حضور، تنها مراکز استان‌ها دارای امنیت هستند و مناطق حاشیه‌ای همچنان در ناامنی به سر می‌برند. در راستای این وضعیت، احزاب سیاسی افغانستان اعتراض‌هایی نسبت به تعرفه‌ها و ثبت نام رای دهندگان دارند و حتی معتقدند که اگر سیستم ثبت اثر انگشت (بایومتریک) نمی‌تواند تمامی حوزه‌های رای‌گیری را پوشش دهد بهتر است که برگزاری انتخابات به تعویق بیافتد. حتی یکی از دلایل تعویق انتخابات همین موضوع بود.

وی ادامه داد: احزاب افغانستان معتقدند که تفاوت در تعرفه‌ها و مدل ثبت نام به حدی است که به راحتی تقلب صورت خواهد گرفت؛ چراکه ثبت نام از رای دهنده‌ها یا بر اساس شناسنامه است یا بر اساس کپی شناسنامه صورت می‌گیرد و به راحتی از این طریق در میزان رای‌دهندگان و آرای ماخوذه تقلب صورت خواهد گرفت. در این راستا بسیاری از کارشناسان افغانستان معتقدند که از ۲۳ استان این کشور یک استان به صورت کامل در اختیار طالبان قرار دارد و از مجموع ۲۲ استان دیگر تنها ۳۶ درصد از آنها در اشراف دولت وحدت ملی قرار دارد که این موضوع افزایش تهدیدهای امنیتی را در بر داشته است.

این تحلیلگر مسائل جنوب آسیا با اشاره به ورود زلمی خلیل‌زاد به افغانستان در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور، گفت: ورود نماینده ویژه ترامپ در امور افغانستان انهم در چنین شرایطی دقیقاً یادآور انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ است. در آن دوران دولت اوباما در کاخ‌سفید مستقر بود اما خلیل‌زاد که یک نئوکان جمهوریخواه به حساب می‌آمد برای مهندسی و تغییر نتایج انتخابات افغانستان در کابل حضور داشت. او خالق «استراتژی مهار دوگانه» است و در سال ۲۰۱۴ توانست با تکثیر احزاب سیاسی، نتایج انتخاباتی را به نفع اشرف غنی رقم بزند؛ اما روند دخالت او در انتخابات سال ۲۰۱۴ و انتخابات پارلمانی که قرار است دو روز دیگر در افغانستان برگزار شود باعث شده تا احزاب سیاسی با ورود آن به کابل مخالفت کنند و حتی نسبت به تحرک او واکنش نشان دهند. از این منظر مداخله آشکار خلیل‌زاد نشان می‌دهد که تحولات سیاسی افغانستان تا چه حدی برای ایالات متحده مهم است.

وی در پایان تصریح کرد: شرایط افغانستان با گذشت ۱۷ سال از حضور آمریکایی‌ها در این کشور بهبود پیدا نکرده است. اینکه ترامپ صراحتاً اعلام می‌کند که چیزی در حدود ۷ تریلیون دلار در افغانستان هزینه شده است اما نتیجه مقبول به دست نیامده نشان می‌دهد که واشنگتن به دنبال مدیریت اوضاع به نفع خود خواهد بود. در این راستا حکمتیار اخیراً اعلام کرده بود که نتیجه انتخابات‌ها در افغانستان از داخل سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی مستقر در کابل بیرون می‌آید که اشاره به دخالت آمریکا دارد. در خلال این مباحث باید به این نکته توجه داشته باشیم که طالبان در روزهای آینده و حتی روز برگزاری انتخابات، سعی می‌کند ناامنی را افغانستان افزایش دهد. درست است که در ولایت غزنی انتخابات برگزار نمی‌شود اما در ولایاتی مانند سرپل یا هلمند این حملات به اجراء گذاشته خواهد شد که بدون تردید در کیفیت و میزان مشارکت انتخابات تاثیر می‌گذارد اما به هر حال دولت و احزاب خواستار برگزاری آن در موعد مقرر خواهند بود.