فرانسه، انگلیس و آلمان از عربستان خواستند تا تحقیقاتی شفاف درباره ناپدیدشدن روزنامه‌نگار این کشور انجام دهد.

وزرای خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان روز یکشنبه در بیانیه ای مشترک بر لزوم اجرای تحقیقاتی شفاف به منظور کشف حقیقت پیرامون ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی، و نیز تعیین مسئولان قتل وی در صورت اثبات آن تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است سه کشور بر تلاش های عربستان و ترکیه در این خصوص تأکید می کند و از دولت عربستان می خواهد پاسخی کامل و مفصل ارائه دهد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

مقامات ترکیه‌ شنبه گذشته اعلام کردند همزمان با ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول، تیمی ۱۵ نفره وارد این ساختمان شده و ساعتی بعد این تیم با هواپیمای شخصی استانبول را به مقصد ریاض ترک کرده‌ است و اکنون اعلام شده که چند مرد همزمان با ناپدید شدن خاشقجی جعبه‌هایی را از داخل ساختمان کنسولگری بیرون برده‌اند. جعبه‌هایی که گفته می‌شود احتمالا حاوی جسد قطعه‌قطعه شده وی بوده‌اند.

رسانه‌های ترکیه‌ای حتی به نقل از مقامات امنیتی این کشور اعلام کردند که فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان توسط عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند. پس از این اظهارنظر مقامات دولتی ترکیه، بسیاری از نهادهای بین‌المللی و روزنامه‌نگاران جهان خواستار تحقیقات شفاف و بی‌طرفانه درباره ناپدیدشدن مشکوک این روزنامه نگار شدند.