به گزارش پارس نیوز، 

در پی هشدار پزشکان بدون مرز، دفتر آوارگان سازمان ملل نیز امروز شنبه از دولت استرالیا خواست تا بدون فوت وقت بازداشتگاه پناهجویان این کشور در جزیره نائورو را تخلیه کرده و تعطیل اعلام کند.

سخنگوی این دفتر سازمان ملل در پایتخت استرالیا ضمن اعلام خواسته این سازمان تاکید کرد که وضعیت بهداشت و سلامتی در بازداشتگاه‌های آوارگان استرالیا در خارج از این کشور در حال فروپاشی است.

سازمان پزشکان بدون مرز روز پنجشنبه، ۱۹ مهرماه، ضمن تاکید بر وضعیت روانی «وخیم» و خطرناک پناهجویان و به‌ویژه کودکان در بازداشتگاه نائورو از دولت استرالیا خواست آنها را از این بازداشتگاه خارج کند.

در سال گذشته نیز آژانس پناهندگان سازمان ملل کانبرا را متهم کرد که به توافق خود با این سازمان در خصوص پناه دادن به پناهجویان بازداشت شده در سواحل استرالیا پایبند نیست.

این در حالی است که استرالیا مدعی شده که اصلا چنین توافقی وجود نداشته است.

استرالیا قوانین به شدت سختگیرانه ای در قبال پناهجویان به ویژه افرادی که به صورت غیرقانونی و از راه دریا عازم این کشور می شوند دارد و افراد بازداشت شده را به دو جزیره ماناس و یا نائورو می فرستد.

شرایط در این دو جزیره به حدی وخیم است که چند مورد شورش همراه با خشونت در این جزایر گزارش شده است.

اردوگاه جزیره مانوس بر اساس سیاست دولت استرالیا جهت مقابله با سیل پناهجویانی ایجاد شد که معمولا با قایق خود را به سواحل استرالیا می‌رساندند و در آنجا خواستار کسب پناهندگی می‌شدند.