به گزارش پارس نیوز، 

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکا مراتب نگرانی خود را در مورد عصبانیت نمایندگان کنگره این کشور به اطلاع دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رسانده‌اند.

عصبانیت نمایندگان کنگره به خاطر ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه است. آن‌ها پس از این اتفاق تهدید کردند اگر ابعاد ماجرای ناپدید شدن خاشقجی مشخص نشود هر گونه قرارداد‌های تسلیحاتی واشنگتن را با ریاض مسدود خواهند کرد.

رویترز در ادامه این گزارش نوشت: گزارش‌های متعددی که ترکیه در مورد کشته شدن خاشقجی، منتقد آتشین خاندان حاکم عربستان سعودی، در کنسولگری این کشور در استانبول منتشر کرد باعث شده است مقاومت‌ها در کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سعودی به شدت تشدید شود. این در حالی است که بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی از مدت‌ها قبل به سبب نقش عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن به شدت از این کشور انتقاد می‌کردند.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه گفت نمی‌خواهد به خاطر پرونده خاشقجی، فروش سلاح را به عربستان سعودی متوقف کند؛ چرا که این متحد کلیدی واشنگتن ممکن است خرید‌های تسلیحاتی خود را که تاکنون از آمریکا انجام می‌دهد به چین یا روسیه منتقل کند.

دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان هم‌حزبی ترامپ در کنگره می‌گویند پرونده خاشقجی باعث شده است مقاومت در برابر ادامه قرارداد‌های چند ده میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان سعودی افزایش یابد.

پیشتر نیز قانون‌گذاران دموکرات کنگره آمریکا دست‌کم چهار قرارداد فروش تسلیحات به عربستان سعودی را به خاطر حملات این کشور به غیرنظامیان یمنی و کشتار آن‌ها متوقف کرده بودند.

یک مقام ارشد دولت ترامپ -که نخواست نامش فاش شود- در این‌باره گفت: «آن‌ها ماه‌ها است فروش برخی سامانه‌های عظیم را به خاطر مسائل مرتبط با یمن متوقف کرده‌اند. این امر باعث می‌شود احتمال گسترش یافتن این ممنوعیت فروش به سامانه‌هایی که لزوما هم بحث برانگیز نیستند، افزایش یابد. این یک نگرانی عمده برای ماست.»

این مقام آمریکایی از ارائه اسامی شرکت‌هایی که به خاطر نگرانی از وضع قرارداد‌های تسلیحاتی خود با عربستان سعودی با دولت ترامپ تماس گرفته‌اند، خودداری کرد. شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا هم به درخواست‌ها برای ارائه توضیحات در این مورد پاسخ ندادند.

از زمانی که ترامپ از بسته صد و ده میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان سعودی رونمایی کرد، لاکهید مارتین و ریتئون فعال‌ترین شرکت‌های تولید تسلیحات نظامی آمریکا در همکاری با عربستان بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسمی دولت آمریکا، از آن زمان تا کنون نوزده میلیارد دلار قرارداد‌های تسلیحاتی این شرکت‌ها با عربستان سعودی از سوی کنگره تایید شده است. این امر باعث می‌شود متوقف کردن این قرارداد‌ها غیر ممکن شود.

روزنامه‌نگار سعودی ساکن آمریکا، دوم اکتبر به منظور انجام امور اداری مربوط به ازدواج خود وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد. مقامات سعودی می‌گویند خاشقجی کمی بعد از ورود به کنسولگری از آنجا خارج شده است. این در حالی است که نامزد خاشقجی که خارج از کنسولگری منتظر بازگشت وی مانده بود، می‌گوید او هیچگاه از آنجا خارج نشده است. مقامات ترکیه به رویترز گفتند ارزیابی اولیه آن‌ها این است که این منتقد تند دولت عربستان سعودی درون کنسولگری کشته شده است.