به گزارش پارس نیوز، 

جوزف بورل، وزیر خارجه اسپانیا امروز چهارشنبه اعلام کرد مقامات این کشور هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دولت روسیه در زمینه بحران کاتالونیا مداخله داشته است، در دست ندارد.

وزیر خارجه اسپانیا به روزنامه اسپانیایی وانگواردیا اعلام کرد: «اطلاعاتی در خصوص افزایش چشمگیر ترافیک آنلاین در سال گذشته در اوج بحران کاتالونیا از سرورهای واقع در روسیه و ونزوئلا موجود است. با این حال بدون هیچ مدرکی نمی‌توانم دولت روسیه را در این زمینه متهم کنم.»

به دنبال برگزاری رفراندوم استقلال در اول اکتبر سال 2017، و عدم به رسمیت شناختن آن از سوی دولت مادرید بحران در منطقه کاتالونیا شدت گرفت. دولت مادرید برگزاری رفراندوم استقلال را غیرقانونی اعلام کرد.

در آن زمان شماری از رسانه‌های اسپانیا از جمله روزنامه ال یایس مجموعه مقالاتی را درباره پوشش رسانه‌ای جهت دار رسانه‌های روسی در خصوص اوضاع کاتالونیا منتشر کردند. در نوامبر سال 2017 ماریا دولرس د کسپدال، وزیر دفاع وقت اسپانیا اعلام کرد دولت اسپانیا درباره جریان سازی اینترنتی مربوط به بحران کاتالونیا توسط نهادهای روسی اطمینان دارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اتهامات مطرح شده از سوی مقامات مادرید اعلام کرد دولت اسپانیا شواهد و مدارک خاص خود درباره مداخله ادعایی روسیه در بحران کاتالونیا را ارائه دهد. با این حال مقامات اسپانیا از واکنش به درخواست وزارت خارجه روسیه خودداری کردند.

پس از بالا گفتن بحران در کاتالونیا بعد از برگزاری همه پرسی استقلال، اصرار مقامات محلی به قبول نتایج این همه پرسی جنجال‌های بسیاری از جمله برکناری کارلس پوگدمونت، رئیس وقت این منطقه را به دنبال داشت.