به گزارش پارس نیوز، 

کمیته اعتصاب مردم استان المهره از مردم سه استان دیگر خواسته‌اند اجازه ندهند رژیم سعودی از فرزندانشان نیرو جذب و در امور استان آنها دخالت کنند.

رسانه‌های قطری گزارش داده بودند که سعودی‌ها اخیرا به جذب نیرو از استان‌هایی که به اشغالشان درآمده، و انتقال آنها به استان المهره روی آورده‌اند که نشان می‌دهد آنها تلاش می‌‌کنند از این طریق امنیت و ثبات این استان را که با حضور نظامی سعودی به مخالفت پرداخته برهم بزنند.

پافشاری غربی‌ها بر صادرات تسلیحات به رژیم متجاوز سعودی

نشریه اشپیگل با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به حزب سبز این کشور از ادامه روند صادرات تسلیحات آلمان به کشورهای شرکت کننده در جنگ علیه یمن از جمله عربستان سعودی خبر داد. بر اساس این گزارش،‌ دولت آلمان از زمان ادای سوگند خود در ماه مارس صادرات تسلیحاتی به ارزش حدود 254 میلیون یورو به عربستان سعودی تصویب کرده است.

این آمارهای اعلام شده بسیار جنجال برانگیز بوده، چرا که در قرارداد ائتلافی بین اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات توقف صادرات تسلیحات به همه کشورهای شرکت کننده در ائتلاف جنگ علیه یمن توافق شده بود.

جوسازی عادل الجبیر علیه ایران از تریبون سازمان ملل

هفته گذشته عادل الجبیر وزیر خارجه رژیم سعودی از تریبون سازمان ملل سوء‌ استفاده کرد و با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایات هولناک رژیم متبوعش علیه ملت یمن ودیگر ملت های منطقه با ابزار تروریسم و جنگ افروزی، اتهامات بی‌اساس ریاض علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این ادعاها و اتهامات بی‌اساس تاکید کرد : منشاء تروریسمی که امروز تمام جهان به ویژه خاورمیانه را در کام خود کشیده است، جایی جز عربستان سعودی و افکار و اندیشه های افراطی که توسط این رژیم تبلیغ، ترویج و تامین مالی می شود، نیست.

بهرام قاسمی با اشاره به رهبری عربستان سعودی در ائتلافی نظامی که حدود 5 سال است یک کشور مسلمان در خاورمیانه را با فاجعه ای بی سابقه روبرو کرده است گفت: اینکه وزیر خارجه یک کشور متجاوز که باعث و بانی ویرانی یمن و فاجعه انسانی هولناک در این کشور است اینگونه از تریبون سازمان ملل متحد که مبنا و چارچوب منشور آن را صلح و امنیت بین المللی تشکیل می دهد، سوء استفاده می کند و در شیپور افراط گرایی، خصومت، خشونت و جنگ افروزی می دمد ریشه در تفکر و اندیشه ای دارد که وی و آل سلمان در آن پرورش یافته اند‌.

سفر جنجال‌برانگیز ولیعهد سعودی به کویت

هفته گذشته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود به کویت را با یک روز تاخیر انجام داد و در حالی که رسانه‌های سعودی این سفر را دو روزه خوانده بودند، اما این سفر تنها چند ساعت بیشتر طول نکشید که در جریان آن مسائل مربوط به تولید نفت و میانجیگری کویت برای حل مناقشه بین عربستان سعودی و قطر بررسی شد.

سفر بن سلمان تحت فشارهای شدید ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای  افزایش تولید نفت صورت گرفت، منابع خبری گزارش داده بودند که بن سلمان به کویت رفته بود تا درباره ازسرگیری فعالیت میادین نفتی در منطقه موسوم به منطقه بی‌طرف با مقامات کویتی مذاکره کند، اما گستاخی و غرور بن سلمان سبب شد  تا شیخ صباح الاحمد امیر کویت دستور دهد مذاکرات فورا پایان یابد و هیئت سعودی هم از کشورش خارج شود، بن سلمان با نگاه متکبرانه و سلطه‌جویانه خود خواستار الحاق مناطق تقسیم شده بی‌طرف به رژیم سعودی یا پرداخت 20 میلیارد دینار کویت شده بود که این درخواست زیاده‌خواهانه بلافاصله با مخالفت کویتی‌ها و حتی خشم آنها شده بود.اینکه مذاکرات بن‌سلمان تنها چهار ساعت طول کشید در حالی که قرار بود دو روزه باشد، می‌تواند مهر تاییدی بر این رفتار بن‌سلمان و شکست ماموریت محوله به وی از سوی ترامپ باشد.

بن‌سلمان درباره کویت به بلومبرگ گفته بود کویت بر حل مشکلات پیش از تولید نفت منطقه بی‌طرف تأکید دارد. کویت خواهان حل مشکلی است که عمر آن 50 سال است، پیش از آنکه عملیات تولید نفت (در مناطق مورد اختلاف) از سر گرفته شود.

اهانت‌های پیاپی  ترامپ به حکومت آل سعود

«بدون حمایت نظامی واشنگتن حتی دو هفته هم قادر نخواهید بود در قدرت باقی بمانید... پادشاه سعودی چندین تریلیون دلار دارد و بدون ایالات متحده آمریکا، هیچ کس نمی‌داند چه بر سر پادشاهی سعودی خواهد آمد...»

دونالد ترامپ که اولین بار واژه گاو شیرده را برای رژیم آل سعود به کار برد و اینکه تنها ارزشی که عربستان برایش دارد، نفت آن است که باید چپاول شود، طی هفته اخیر دو بار الفاظ و عبارت‌های بسیار توهین‌آمیز و حقارت‌بار را برای حاکمان عربستان به کار برد .

ترامپ روز شنبه 7 مهر جاری(29 سپتامبر) ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی چندین تریلیون دلار دارد و بدون ایالات متحده آمریکا، فقط خدا می‌داند چه بر سر پادشاهی سعودی خواهد آمد.

رئیس جمهوری آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در ویرجینیای غربی گفته بود که مفصل با ملک سلمان صحبت کرده و به وی گفته است شاید نتوانید هواپیماهایت را نگاه دارید. می‌دانید چرا؟ چون به آنها حمله خواهد شد، ولی با ما که باشید، کاملا در امنیت هستید، ولی ما در مقابل آن چیزی را که باید به دست آوریم، به دست نمی‌آوریم.

ترامپ به فاصله کوتاهی از این سخنان تحقیرآمیزش، بار دیگر در جمع طرفداران خود گفت: به پادشاه عربستان گفتم نمی‌توانی بدون ما حتی دو هفته در قدرت باقی بمانی؛ باید پول بدهی!

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه هفته گذشته اظهارات غیردیپلماتیکی درباره عربستان سعودی بیان و رسماً سلمان شاه عربستان را تحقیر کرده است.

بر اساس این گزارش، ترامپ به شاه سعودی هشدار داده است که بدون حمایت نظامی ایالات متحده قادر نخواهد بود دو هفته هم قدرت را حفظ کند.

رئیس جمهور آمریکا در یک راهپیمایی انتخاباتی در می‌سی‌سی‌پی گفت: ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شاید بگویید آنها ثروتمند هستند و من عاشق شاه سعودی هستم، ولی من به شاه سعودی گفتم که "ما از شما محافظت می‌کنیم و بدون حمایت ما حتی دو هفته نیز در قدرت نخواهید بود. شما باید برای ارتش خودتان هزینه کنید".

ترامپ در نشست دیگری با حضور حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه گفته بود بر خلاف رسومات، مقابل پادشاه عربستان سر خم نکردم.

هنگامی که ترامپ از واژه گاو شیرده برای آل سعود استفاده کرد، هیچ واکنشی از سوی رژیم به این اهانت صورت نگرفت، این بار هم در دو بار سخنرانی ترامپ، توهین‌های بسیار شدیدی از سوی وی صورت گرفت، اما این بار هم چه مقامات رژیم سعودی و چه رسانه‌های آنها سکوت کردند و حتی فعالان پرتعداد وابسته به رژیم در فضای مجازی به توجیه این توهین‌ها پرداختند و مدعی شدند ترامپ فقط به خاطر مسائل انتخاباتی این حرف‌ها(توهین‌ها) را بر زبان جاری کرده است.

نکته جالب این است که رسانه‌های رسمی سعودی همچون خبرگزاری، روزنامه الوطن و عکاظ به تعریف و تمجید ملک سلمان از آنچه به زعم خود روابط استراتژیک با آمریکا خواندند، پرداختند، این رسانه‌ها گزارش دادند در ابتدای نشست روز سه شنبه، ملک سلمان اعضای هیئت وزیران را در جریان تماسهای تلفنی‌اش با دونالد ترامپ قرار داد و اینکه طی آن روابط منحصر به فرد و راه‌های توسعه آن در سایه شراکت و همکاری استراتژیک میان دو کشور طی آن بررسی شده است.

سکوت مقامات و رسانه‌های رژیم سعودی در برابر اهانت‌های پشت سر هم ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی به رژیم آل سعود در حالی بود که حکومت سعودی تنها به خاطر انتقاد دولت کانادا از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان، روابط خود با این کشور را قطع کرد و سفیر خود را فراخواند و کانادا را به دخالت در امور خود متهم کرد، پیشتر هم روابط خود با قطر را تنها به خاطر عدم همراهی با سیاست‌های جنگ افروزانه خود قطع کرد و بارها نیز جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده و از حاکمیت و استقلال خود دم زده است.

سکوت حاکمان عربستان و رسانه‌ها و افراد وابسته‌شان در برابر توهین‌های شرم‌آور ترامپ را تنها می‌توان اینگونه تفسیر کرد ذلت پذیری و قبول حقارت مقوله‌ای است که رژیم‌های مرتجع و وابسته عربی به ویژه آل سعود برای حفظ تاج و تخت خود و سرکوب هرگونه مخالفت و جنبش اعتراضی به آن عادت دارند و معتاد هستند و سال‌هاست این ذلت و خواری را تنها به بهانه ایران‌ هراسی که شگرد غربی‌ها برای غارت ثروت‌های مردم عربستان و دیگر کشورهای عربی است، ترویج و باور کرده و این تحقیر و ذلت را پذیرفته‌اند.

نکته دیگر درباره ترامپ این است که وی حقیقت و واقعیت سیاست‌های آمریکا در قبال آل سعود و دیگر رژیم‌های مرتجع را برملا کرده است، چرا که در گذشته حداقل مقامات آمریکایی ظاهر مستقل بودن رژیم سعودی را رعایت کرده و دم از روابط استراتژیک خود با ریاض می‌زدند، اما ترامپ علنا و در مقابل دوربین به تحقیر آنها می‌پردازد که سابقه نداشته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به‌صورت تدریجی حجم مبلغی را که در برابر حمایت از رژیم آل‌سعود از این کشور مطالبه می‌کند شفاف‌تر کرده است، مبلغی که به‌نظر می‌رسد بالغ بر چندین میلیارد دلار است. البته در واقع باید گفت که او خواستار آزادی عمل در تصمیم‌گیری در خصوص نفت و گاز عربستان سعودی است، این در حالی است که قیمت شرکت آرامکوی عربستان بالغ بر 2000 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

مطالبی که دونالد ترامپ در ایالت ویرجینیای شرقی آمریکا مطرح کرد، اعلام رسمی این کشور در خصوص پایان مرحله پول‌های نفتی در برابر حمایت از رژیم آل‌سعود بود و وی در این سخنان در واقع تأکید کرد که واقعیت جدید مبتنی بر آزادی عمل آمریکا در تصمیم‌گیری در خصوص نفت این کشور در مقابل حمایت از رژیم آل‌سعود است.

 مضاوی الرشید شخصیت دانشگاهی و مخالف رژیم سعودی در مقاله ای در سایت "میدل ایست آی" انگلیس، روابط عربستان و آمریکا را فاقد هرگونه لحن دیپلماتیک دانست و نوشت: عربستان به پرداخت هزینه در ازای تکیه کامل خود به آمریکا برای تضمین امنیت رژیم سعودی از جمله تحمل اهانت های مکرر ترامپ ادامه می دهد. رابطه دوطرف تنها رابطه ای از جنس معامله است که در آن طرف قوی خود را بر طرف ضعیف دیکته می کند. این درحالی است که همین رژیم سعودی برای دولت های غربی دارای کمترین اهمیت راهبردی که از سیاست بازداشت فعالان عربستانی و قتل غیرنظامیان در یمن انتقاد می کنند، عرض اندام می کند.

واکنش حقارت‌بار بن‌سلمان به اهانت‌های ترامپ؛ کار با دونالد را دوست دارم!

ولیعهد سعودی در واکنشی حقارت‌بار به اهانت‌های پیاپی رئیس‌جمهوری آمریکا به آل‌سعود و تأکید وی مبنی بر اینکه این رژیم بدون حمایت‌های واشنگتن دو هفته هم نمی‌تواند دوام بیاورد، تنها گفت این حرف‌ها (اهانت‌ها) دقیق نیست.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با بلومبرگ با سکوت در برابر توهین‌های پیاپی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت سخنان ترامپ مبنی بر اینکه "ما دو هفته بدون حمایت‌های واشنگتن هم دوام نمی‌آوریم"، دقیق نیست.

بن‌سلمان افزود: از زمان آغاز روابط خود با ایالات متحده آمریکا، همه چیز را با پول خریدیم. وی مدعی شد: هرگز در مقابل امنیت خود، چیزی پرداخت نخواهیم کرد.

بن‌سلمان گفت: روابط ما با آمریکا به‌میزان 99 درصد بسیار خوب است و تنها یک اشکال وجود دارد.

ولیعهد سعودی در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه رژیم سعودی بدون حمایت آمریکا دو هفته هم نمی‌تواند دوام بیاورد، تلاش کرد از ارزش این اظهارات بکاهد و  مدعی شد پادشاهی عربستان سعودی، پیش از آمریکا وجودداشته، پادشاهی ما از سال 1744 میلادی وجود داشته یعنی 30 سال پیش از آنکه آمریکا وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فروش بخشی از سهام آرامکو در سال 2012 میلادی، درباره محاکمه گسترده منتقدان و مخالفان خود مدعی شد محاکمه فعالان در عربستان با مسائل جاسوسی مرتبط است.

بن‌سلمان افزود: هشت فرد همچنان در چارچوب برنامه مبارزه با فساد در بازداشت به‌سر می‌برند.

ربوده شدن منتقد معروف در کنسولگری عربستان در استانبول؛ برخورد با مخالفان بن‌سلمان به خارج از عربستان رسید

هفته گذشته جمال خاشقجی، نویسنده 59 ساله سعودی که روز سه شنبه 10 مهر به هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد، به موضوع پرتنشی در رابط سعودی- ترکیه تبدیل شد.

خاشقجی که در گذشته مشاور دولت عربستان بوده، سال گذشته از ترس دستگیری از کشورش خارج شد. او تاکنون بارها به سیاست محمدبن سلمان و همچنین تجاوز نظامی کشورش به یمن انتقاد کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد اگر حکومت سعودی، جمال خاشقجی را مخفیانه بازداشت کرده است، اقدام سرسختانه دیگری در چارچوب حکومت سرکوبگرانه بن سلمان است.

دیده‌بان حقوق بشر خاطر نشان کرد ریاض مسئولیت اثبات خروج خاشقجی از کنسولگری‌اش در استانبول ترکیه را برعهده دارد.

رسانه‌های خارجی از برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل کنسولگری رژیم سعودی در استانبول ترکیه در همبستگی با منتقد ربوده شده سعودی خبر دادند.

در این تجمع اعتراضی، فعالان عرب و ترکیه‌ای شرکت داشتند و از مقامات سعودی خواستند سرنوشت خاشقجی را روشن کند که همسرش سه‌شنبه دهم مهر فاش کرده بود که وارد کنسولگری شده بود تا مدارک رسمی خود را به دست آورد، اما از آن تاریخ از آنجا خارج نشده است.

توکل کرمان فعال یمنی برنده جایزه صلح نوبل هم در این تجمع حضور داشت که طی آن تاکید کرد آنچه رخ داد، تروریسم دولتی است که حکومت سعودی بر ضد شهروندانش اعمال می‌کند، آنچه خطرناک است و تازگی دارد، این است که این اقدام در خاک ترکیه رخ داده است.

همچنین در این تجمع اعتراضی، بیانیه‌ای صادر شد که طی آن شرکت کنندگان با تاکید بر ضرورت آزادی فوری این فعال رسانه‌ای مخالف سعودی، نگرانی عمیق خود را از ادامه بازداشت خاشقجی و سرنوشت نامعلوم وی ابراز و تاکید کردند اظهارات مقامات سعودی در این زمینه اطمینان بخش نیست و بسیار تاسف‌بار است.

روزنامه «دیلی‌تلگراف» انگلیس در مقاله‌ای، از تنش در روابط بین ترکیه و عربستان سعودی به دلیل ربوده‌شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی سخن گفته بود.

فعالان در شبکه های اجتماعی با به راه انداختن هشتگی تحت عنوان "#أین_جمال_خاشقجی " (خاشقجی کجاست)، خواهان روشن شدن وضعیت این منتقد رژیم سعودی شدند.

در فراخوان آمده  بود: از همگان دعوت می کنیم که در این هشتگ مشارکت کنند که برای درخواست از مسئولان سعودی و طرف های ذیربط برای روشن شدن فوری شرایط نگهداری خاشقجی بعد از گذشت 48 ساعت از ناپدیدشدن وی راه اندازی شده است.

این در حالی است که روزنامه الاخبار لبنان از عملیات پیچیده رژیم سعودی برای انتقال خاشقچی از استانبول به ریاض پرده برداشت. به گزارش این رسانه،‌ این منتقد سعودی هم اکنون به ریاض منتقل شده است.

افزایش سرکوبگری در عربستان

منابع خبری با اشاره به ربوده شدن جمال خاشقجی فعال رسانه‌های منتقد سعودی در استانبول، از افزایش موج سرکوبگری در دوره زمامداری ولیعهد سعودی و کشیده شدن این موج به خارج از عربستان خبر دادند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه تلویزیونی نبأ در گزارشی به بررسی اوضاع عربستان در سایه سرکوبگری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پرداخت و نوشت: این دوران سرکوب و بازداشت و محاکمه‌های سری است، عربستان در سایه زمامداری محمد بن سلمان این‌گونه به‌نظر می‌رسد، کشوری ناامن با زندانی بزرگ برای مخالفان. فراتر از این، جنگ بن‌سلمان درون عربستان به خارج از این کشور کشیده شده است و شامل حال کسانی شده است که از دست سرکوبگری او به خارج فرار کرده‌اند.

هزاران شهروند عربستانی از یک سال قبل با ولایتعهدی محمد بن سلمان بازداشت شده‌اند. همه آنها مخالفت نیستند. برخی تنها به‌خاطر اعتراض بازداشت شده‌اند و دیگران نیز به‌خاطر سکوت کردن و مدح و ثنا نکردن طرح‌های ولیعهد سعودی و سیاست‌های شکست‌خورده‌اش محکوم شده‌اند.

صفحه زندانیان سیاسی در شبکه مجازی هفته گذشته ، اسامی 104 نفر از فعالان سیاسی و مذهبی برجسته‌ای که در زندان‌های آل سعود زندانی شده‌اند، منتشر کرد.

افراد بازداشت شده از بدیهی‌ترین حقوق محروم هستند، سرکوب مخالفان و رفتار غیرانسانی با بازداشت شدگان بر نمایشی بودن اصلاحات ادعایی محمد بن سلمان مهر تایید می‌زند و اینکه هدف وی از این اصلاحات نمایشی، حذف مخالفان و منتقدان داخلی و زمینه‌سازی برای رسیدن به تخت پادشاهی است.

بازداشت مخالفان و منتقدان در عربستان در حالی همچنان ادامه دارد که مجامع بین المللی از جمله دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و نهادهای دیگری تنها به انتقاد از این اقدامات ضد بشری انتقاد کرده‌اند.

حمله نیروهای سعودی به کارگران معترض «آرامکو»

منابع خبری هفته گذشته از تیراندازی نیروهای امنیتی سعودی به کارگران شرکت آرامکو در شهر ظهران عربستان خبر داد که در اعتراض به تاخیر در دریافت حقوقشان تظاهرات کرده بودند.

فعالان عربستانی در فضای مجازی ویدئویی را منتشر کرده بودند که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی به سوی کارگران شرکت ازمیل در پروژه اجیال آرامکو در شهر ظهران عربستان تیراندازی می‌کنند، این افراد در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوقشان به مدت بیش از 6 ماه تظاهرات کرده بودند.

بسیاری از فعالان در فضای مجازی خشم خود را از رژیم سعودی که به حیف و میل اموال مردم عربستان و پرداخت آن به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عنوان باج خواهی و همچنین تجاوز نظامی به یمن می‌پردازد، ابراز کرده‌اند، تظاهرات کارگران معترض بیش از دو ماه هست که ادامه دارد و شرکت نفت آرامکو سعودی هم از آن اطلاع دارد.

اعتراضات کارگران آرامکو در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تحقیر شرم آور رژیم آل سعود تاکید کرده است حکومت سعودی بدون حمایت آمریکا دو هفته هم دوام نمی‌آورد، ترامپ گفته بود که حکومت سعودی هزاران میلیارد دلار سرمایه دارد که برای حمایت آمریکا از آن، باید هزینه زیادی بپردازد.

عدم پرداخت حقوق کارگران آن هم به مدت شش ماه در حالی است که رژیم سعودی از فروردین 94 که جنگ خود علیه ملت مظلوم یمن را آغاز کرد تا کنون خسارت‌ها و تلفات زیادی متحمل شده به طوری که کارشناسان فاش کرده‌اند هر روز جنگ افروزی برای رژیم سعودی، 200 میلیون دلار آب می‌خورد.

ژاک شرایبر رئیس اجرایی صندوق‌های پوینت استایت کاپیتال چند ماه پیش درباره بروز بحران مالی قریب الوقوع در عربستان هشدار داده بود.

احتمال دیدار پوتین و بن سلمان در نشست جی 20

معاون وزیر خارجه روسیه از احتمال دیدار رئیس جمهور این کشور با ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه نشست سران گروه 20 در ماه نوامبر خبر داد.

 میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان ممکن است در حاشیه اجلاس سران 20 اقتصاد بزرگ دنیا با یکدیگر دیدار کنند.

به گفته بوگدانف، این دیدار می تواند زمینه ساز سفر پوتین به عربستان سعودی باشد.اخیرا رویترز در گزارشی مدعی شد که روسیه و عربستان سعودی در ماه سپتامبر توافقی محرمانه برای افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت آن انجام داده اند.

بر اساس این گزارش، عربستان و روسیه امیدوار بودند جمعا افزایش 500 هزار بشکه ای در روز را در نشست وزرای نفت که در الجزایر برگزار شد، اعلام کنند، اما با مخالفت برخی اعضای اوپک از جمله ایران، تصمیم گرفتند تا هر گونه تصمیم رسمی در این باره را تا نشست بعدی اوپک در ماه دسامبر به تعویق بیندازند.

افزایش ورشکستگی‌های تجاری در عربستان به 151 مورد در سال

منابع آگاه در وزارت دادگستری سعودی فاش کردند که تعداد ورشکستگی‌های تجاری در عربستان در سال گذشته هجری قمری به 151 مورد رسیده است که تاسیسات و مراکز کوچک و افراد حدود 93 درصد آن را تشکیل می‌دهند.

آتش سوزی در شمال ریاض

هفته گذشته منابع خبری از وقوع آتش‌سوزی در شمال ریاض-پایتخت عربستان- خبر دادند. بر اساس این گزارش، آتش‌سوزی در ترانسفورماتور یکی از پست‌های برق در شمال ریاض رخ داده است و با توجه به لزوم اطفای حریق و حفظ ایمنی، پست جدا شد.رسانه‌های سعودی به جزئیات بیشتری درباره علت وقوع این آتش‌سوزی اشاره نکرده‌اند.

توقف بزرگترین پروژه نیروگاه خورشیدی جهان در عربستان

عربستان سعودی و شریک مالی اش یعنی سافت بانک از توقف طرح 200 میلیارد دلاری برای ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان خبر داده‌اند.

هفته گذشته دویچه وله گزارش داد احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان، بخشی از طرح های اقتصادی بزرگ عربستان سعودی بوده و می توانست 3 برابر بیشتر از انرژی مورد نیاز این کشور را تولید کند.

بر اساس این گزارش، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز دوشنبه گذشته اعلام کرده است که طرح عربستان برای ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان متوقف شده است چرا که ریاض قصد دارد بر روی یک راهبرد عملیاتی تر و گسترده تر برای رونق انرژی های تجدیدپذیر کار کند.