به گزارش پارس نیوز، 

محمد جواد ظریف که از روز یکشنبه همراه با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به نیویورک آمد، با پایان یافتن بخش نخست برنامه های این سفر و بازگشت رئیس جمهوری به میهن، رایزنی های دیپلماتیک خود را با مقامات کشورهای مختلف آغاز کرد.

وی روز پنجشنبه را با دیدار همتایان اروپایی خود از آلمان، نروژ، پرتغال، اسلوونی و رومانی آغاز کرد و درباره برجام، تعهدات اروپا به منافع اقتصادی و تجاری ایران و آخرین تحولات منطقه به تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه همچنین در گفت وگو با مارگوت والستروم همتای سوئدی خود، مواضع منطقه ای ایران را تشریح کرد. آخرین تحولات سوریه و شهر ادلب این کشور و همچنین وضعیت عراق، افغانستان و یمن از دیگر محورهای دیدار بود.

یکی از مهمترین دیدارها با وزیران اروپایی، نشست با وزیر خارجه آلمان بود. هایکو ماس و محمد جواد ظریف عصر پنج شنبه در محل دیدارهای شورای امنیت سازمان ملل متحد، درباره برجام، حرکت آمریکا در نقض آن، تلاش اروپا و گروه 1+4 برای اجرای سازوکارهای ویژه برای تامین منافع اقتصادی ایران تبادل نظر کردند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی و غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر خارجه را در برخی از این دیدارها همراهی می کردند و البته خود دیدارهای جداگانه یا برنامه های مستقل همچون شرکت در نشست های حاشیه ای مجمع عمومی داشتند.

ظریف همچنین دو نوبت با همتای نروژی خود دیدار کرد. دیدار نخست به صورت دو جانبه در مقر سازمان ملل صورت گرفت که در جریان آن وزیر امور خارجه به طور مفصل، مواضع ایران در خاورمیانه را برای او تشریح کرد.

شامگاه پنجشنبه نیز وزیر خارجه نروژ با ظریف در جریان نشستی به میزبانی قطر دیدار و گفت وگو داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی، دیدار با کشورهای همسایه را هم در دستور کار داشت که دیدار با ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق از آن جمله است که درباره روابط دو جانبه و تحولات عراق و منطقه تبادل نظر کردند. 

یکی از دیدارهای مهم و قابل ملاحظه، دو بار دیدار ظریف با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر بود که درباره مسایل دوجانبه، منطقه ای و سایر موضوعات مورد علاقه گفت و گو کردند.

او پس از آن در نشست مجمع گفت وگوهای همکاری آسیا که ریاست آن را بر عهده داشت، شرکت کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با همتای ونزوئلایی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات کرد.

خورخه آرائاسا و محمد جواد ظریف در دیدار پنج شنبه خود که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، درباره راه های گسترش روابط دوجانبه و مهمترین مسائل بین المللی و منطقه ای گفت وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر خارجه پاراگوئه دیگر همتای ظریف از آمریکای لاتین بود که روز پنجشنبه به دیدار وی آمد.

لوییز آلبرتو کاستیگلیونی و محمد جواد ظریف ضمن تاکید بر اراده سیاسی دو کشور، راه های توسعه و تعمیق روابط دو کشور را بررسی کردند.

کاستیگلیونی در پایان این دیدار نشانی از کشورش به عنوان هدیه به وزیر امور خارجه ایران اهدا کرد و گفت: این نشانی از دوستی عمیق مردم دو کشور پاراگوئه و ایران است.

ظریف در ادامه با «کانگ کیونگ ها» وزیر خارجه کره جنوبی، درباره روابط دوجانبه ، ادامه همکاری های اقتصادی و بررسی روند صلح در شبه جزیره کره به گفت و گو پرداخت.

وی در نشست تمدن های کهن هم حضور یافت و از جهان پر از خشونت امروزی گفت و تصریح کرد تمدن های اصیل و کهن می توانند نقش اساسی در ایجاد صلح و آرامش جهان ایفا کنند.

روز پر کار دیپلماتیک ظریف در شامگاه پنج شنبه با ضیافت شام قطر به پایان رسید. علاوه بر محمد جواد ظریف، وزیران خارجه عراق، عمان، قطر و نروژ هم در این ضیافت حضور داشتند و درباره تحولات بین المللی به تبادل نظر پرداختند.

برنامه های ظریف در روز جمعه و ششمین روز حضورش در نیویورک ادامه داشت. او ابتدا با برنامه «فیس د نیشن» شبکه سی بی اس درباره برجام و موضوع دیدارهایش با جان کری گفت و گو کرد که قرار است روز یکشنبه منتشر شود.

پس از آن رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، با وزیران خارجه الجزایر، هلند، اتریش و سوریه به رایزنی پرداخت. محور این گفت و گوها برجام، مسایل منطقه و همکاری های اقتصادی بود.

ظریف درباره سوریه بر فرایند آستانه و راه حل صلح آمیز برای بحران این کشور تاکید کرد.

وی همچنین با مارک لوکاک معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک های اضطراری دیدار کرد که رسیدگی به وضعیت انسانی در سوریه و یمن مورد توجه دو طرف قرار داشت.

وزیر امور خارجه درباره محتوای این دیدارها به ایرنا گفت: بحث اصلی درباره روابط دو جانبه است و موضوع برجام و حرکتی که آمریکا برای نقض برجام کرده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ضرورت پیدا کردن راه هایی برای ادامه همکاری با همه این وزیران خارجه به عنوان یک تعهد بین المللی احساس می شد، البته این تعهد نه تنها به خاطر روابط با ایران بلکه به خاطر روابط بین الملل است که باید با جدیت دنبال شود. در زمینه منطقه و وضعیت مربوط به سوریه، یمن و جنایات رژیم صهیونیستی هم در بسیاری از این دیدارها گفت و گو می شود.