به گزارش پارس نیوز، 

"جیمز جفری"،  نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور سوریه گفته که کشورش قصد ندارد نیروهای ایران را به زور از سوریه خارج کند. 

طبق گزارش اسپوتنیک، جفری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: "قصد نداریم ایرانی‌ها را به زور از سوریه بیرون برانیم. حتی فکر نمی‌کنیم روس‌ها هم بتوانند به زور ایرانی‌ها را از سوریه بیرون کنند، چون توسل به زور، باعث توسل به زور و اقدام نظامی [از طرف مقابل] می‌شود."

مقام آمریکایی در ادامه با اذعان به اینکه "از لحاظ فنی، دولت سوریه ایرانی‌ها را برای حضور در این کشور دعوت کرده" توضیح داد خروج نیروهای ایران از سوریه بایستی با "فشار سیاسی" انجام شود.

جفری در ادامه گفت: "انتظار ما این است که دولت سوریه در پایان روند سیاسی یا در یکی از مراحل فرایند سیاسی، دیگر نیازی برای حضور نیروهای ایرانی احساس نکند."  

خبرگزاری فرانسه هم سخنان جفری را پوشش داده و نوشته او گفته آمریکا تا زمان حضور ایران در سوریه در این کشور باقی خواهد ماند، هر چند نقش امریکا در این کشور الزاماً نظامی نخواهد بود.

او ظاهراً این سخنان را برای روشن کردن سخنان "جان بولتون"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح کرده که گفته بود نظامیان آمریکایی تا مدت نامعلوم برای مقابله با ایرانی‌ها در سوریه باقی خواهند ماند. 

جفری در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا خروج نظامیان خود از سوریه را به خروج نیروهای ایران منوط کرده گفت: "رئیس‌جمهور [آمریکا] از ما می‌خواهد تا زمانی که شرایط دیگر برآورده شوند در سوریه باقی بمانیم."

او در ادامه گفت: "اما حضور ما الزاماً به معنی نگاه داشتن نیروی نظامی در عرصه میدانی نیست. روش‌های زیادی هستند که ما می‌توانیم در عرصه میدانی حاضر باشیم. ما به طور قطع، به صورت دیپلماتیک در میدان حاضر خواهیم بود.