به گزارش پارس نیوز، 

دولت چین در واکنشی شدید به تحریمهای اخیر آمریکا تأکید کرد واشنگتن اجازه دخالت در همکاری دفاعی بین مسکو و پکن را ندارد.

«رن گوئو چیانگ»، سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنج‌شنبه در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا تحریمهای آمریکا تأثیری بر روابط دفاعی روسیه و چین دارد تأکید کرد: «چین و روسیه روابط راهبردی جامعی با هم دارند و همکاری دفاعی بین دو دولت مستقل امری طبیعی است».

وی همچنین با بیان اینکه همه پروژه‌های دفاعی چین و روسیه طبق برنامه در حال پیشرفت است افزود: «هدف از چنین همکاری‌هایی حفاظت از منافع دو دولت است و آمریکا حق مداخله در این رابطه ندارد».

هفته گذشته آمریکا یک سازمان تحقیقاتی مهم چین را به خاطر خرید جنگنده‌های سوخو 25 و سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه تحریم کرد.

طبق بیانیه دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، «لی شانگفو» و «اداره توسعه تجهیزات» ارتش چین، به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا و خرید جنگنده‌های سوخو ۲۵ و سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسیه به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند.

آمریکا تحت قانون سال 2017 تحت عنوان «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا)» بسیاری از سازمانها و شهروندان کشورهای مختلف را به بهانه ضربه‌ زدن به منافع آمریکا به فهرست تحریمهای خود اضافه کرده است. روسیه و چین طی یک سال گذشته نیز بارها به بهانه‌ها مختلف از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.

تحریمهای تجاری آمریکا از جمله اعمال محدودیت در سرمایه‌گذاری و وضع تعرفه‌های گمرکی بالا بر واردات کالاهای چینی، از جمله تحریمهای واشنگتن علیه پکن بوده‌اند و همزمان شماری از سازمانها و اشخاص روسی به اتهام دخالت مسکو در انتخابات آمریکا هدف تحریم قرار گرفته‌اند. روسیه بارها اتهام دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا را رد کرده است.