به گزارش پارس نیوز، 

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان آمریکا را به‌دلیل فقدان هماهنگی با آلمان در مسائل بین المللی مورد انتقاد قرار داده گفت: ما برخی تصمیمات را از طریق توئیتر تجربه می‌کنیم.

وی که در مصاحبه با خبرگزاری آلمان سخن می‌گفت همچنین تصریح کرد: گاهی اوقات من این تصور را دارم که یک یا چندین نفر در ایالات متحده هم از تصمیمات کاخ سفید ابتدا از طریق پیام‌های توئیتری آگاه می‌شوند. این شرایط همکاری‌ها را تغییر می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اغلب متحدان خود را با پیام‌های توئیتری غافلگیر می‌کند. ترامپ از جمله در پیامی توئیتری و کوتاه بیانیه پایانی نشست جی‌هفت در کانادا را رد کرد.

وزیر امور خارجه آلمان با تأکید بر اینکه تغییرات ساختاری در مناسبات دو سوی آتلانتیک ایجاد شده است همچنین گفت: ما باید در آلمان و همچنین در اروپا از نظر استراتژیک خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم.

ماس همچنین تأکید کرد: در گذشته در تمام مسائل مهم مشاوره‌های فشرده‌ای با آمریکا وجود داشت. ما به‌صورت تنگاتنگ در همه سطوح با هم همکاری و هماهنگی داشتیم. این وضعیت حالا کم‌تر و کم‌تر شده است. دولت آلمان حالا بار دیگر خواستار مذاکرات و هماهنگی‌های بیشتر است.

وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه به‌منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل که حدود 130 نفر از سران کشورها در آن شرکت می‌کنند به نیویورک سفر می‌کند. ماس احتمالاً در نیویورک با همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو خواهد کرد. ترامپ از زمان عهده‌داری ریاست جمهوری آمریکا از جمله توافق هسته‌ای با ایران را لغو کرده، شورای حقوق بشر سازمان ملل را رها کرده و برخی از صمیمی‌ترین متحدان خود را مورد انتقاد شدید قرار داده است.

ماس همچنین بر لزوم تقویت چندجانبه‌گرایی تأکید کرد.

ماس در ماه آگوست نیز یک استراتژی جدید در مناسبات دو سوی آتلانتیک را طراحی کرد که بر اساس آن آلمان باید یک وزنه متقابل در جایی که از خطوط قرمز عبور می‌شود بسازد. وزیر امور خارجه آلمان خواستار یک موضع بر مبنای اعتماد به نفس بیشتر اتحادیه اروپا در برابر آمریکا شده تأکید کرد: ما اروپاییان نباید مانند خرگوشی مقابل مار بنشینیم و منتظر بمانیم که در روزهای آینده چه پیامی توئیت می‌شود.

وی افزود: هدف باید این باشد که شراکت دو سوی آتلانتیک را برای شرایط سال 2018 آماده کنیم و آن را از نو تنظیم کرده و برای وقایع آینده مقاوم سازیم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند که آن‌ها می‌توانند با انتظار کشیدن مسئله ترامپ را حل کنند و بعد از او همه چیز به روال قبل برمی‌گردد، اما به‌نظر من این یک ارزیابی غلط است. تغییرات ساختاری در روابط دو سوی آتلانتیک به‌وجود آمده است که حتی بعد از ترامپ هم برطرف نخواهد شد. ما باید خود را در آلمان و همچنین در اروپا به‌صورت استراتژیک برای این منظور آماده کنیم.