به گزارش پارس نیوز، 

یک روز پس از بالا گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین به دلیل وضع تعرفه های جدید علیه واردات چینی، اتحادیه اروپا اعلام کرد که باید با تجارت ناعادلانه، یارانه های زیاده از حد و مشکلات دیگر مقابله کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که احتمالا از سازمان تجارت جهانی خارج می شود. این اقدام، یکی از شالوده های اقتصاد جهانی مدرن را که آمریکا در تاسیس آن نقش موثری داشته است، به طور بالقوه تضعیف می کند. 

ترامپ معتقد است که چین و کشورهای دیگر از این سازمان به نفع خود بهره برداری کرده اند، در حالی که آمریکا بر تجارت آزاد متمرکز است.

خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی به تصمیم گیری کنگره نیاز دارد و بعید است که ترامپ از عهده متقاعد کردن کنگره برای عملی کردن خواسته اش برآید.

همچنین «سیسیلیا مالمستروم» کمیسر تجاری اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری گفت: حال که سیستم سازمان تجارت جهانی به آرامی متوقف می شود، این سازمان احتمالا در عمیق ترین بحران خود به سر می برد. 

وی افزود: اعضای کلیدی از این سیستم پشتیبانی نمی کنند، اما اقدام های یکجانبه ای را با تاثیراتی که متاسفانه به خوبی از آن مطلع هستیم، به کار می گیرند. 

از سویی در طرح اصلاحیه کمیسیون اروپا برای سازمان تجارت جهانی که با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در موردش مذاکره شده، نگرانی های آمریکا مورد توجه خاص قرار گرفته است. 

به موجب این طرح، قوانین و مقررات به روز شده تجارت جهانی باید با انتقال فناوری اجباری و یارانه های صنعتی مقابله کند و خود را با تغییراتی چون تجارت الکترونیک وفق دهد. همچنین سازمان تجارت جهانی باید با بهبود سیستم شفاف سازی، قادر به کنترل بهتر اعضای خود باشد.

پیشنهادهای اتحادیه اروپا همچنین شامل مواردی برای غلبه بر بن بست فعلی در زمینه سیستم حل و فصل اختلافات در سازمان تجارت جهانی می شود.

ترامپ تعرفه 10 درصدی بر 200 میلیارد دلار واردات چین وضع کرده است که از 24 سپتامبر (2 مهر ماه) به اجرا در می آید. چین نیز تهدید کرده است تمهیداتی تلافی جویانه را در واکنش به تعرفه های جدید آمریکا اتخاذ می کند.

دولت ترامپ امیدوار است سیاست های تجاری سخت گیرانه آمریکا، چینی ها را به مذاکره دوباره در مورد توافق های تجاری بین دو کشور وا دارد.